Trots strandning: Västerstaden höjer hyran på eget bevåg
Det var under gårdagen som Västerstadens knappt 1 500 hyresgäster fick ett brev utskickat till sig.
Västerstaden höjer hyrorna med 1,6 procent, den nivå som var bolagets slutbud i hyresförhandlingarna. Den hyresgäst som inte godtar höjningen uppmanas höra av sig till värden innan sista september.
Som Hem & Hyra tidigare har rapporterat strandade förhandlingarna med Västerstaden i juli. Hyresgästföreningen och de övriga privatvärdar som företräds av ombudet Stadsån kom överens, men Västerstaden lämnade bordet.
Iordan Palma Tzakov är Hyresgästföreningens förhandlingsledare gentemot Stadsån.
– Nu kommer vi att skicka ut ett nytt brev till våra medlemmar hos Västerstaden och uppmana alla att inte gå med på höjningen. Vi hoppas att så många som möjligt säger nej och att det blir prövat i hyresnämnden.
Han betonar att det är viktigt att hyresgästerna inte betalar in det nya hyresbeloppet. Gör man det kan det kan det enligt hyreslagen tolkas som att hyresgästen har gått med på den nya hyran.
Västerstaden har tidigare skrivit på sin hemsida att bolaget inte kommer att genomföra en hyreshöjning utan ett beslut i hyresnämnden. Men nu är det meddelandet borttaget och ersatt med ett nytt om hyreshöjning.
– Det är tråkigt att de väljer den här vägen och inte lever upp till sitt ord. Vi har givetvis en öppen dörr tillbaka till förhandlingsbordet, men hittills har vi inga indikationer på någon förhandlingsvilja, säger Iordan Palma Tzakov.
Hyresgästföreningens bud i förhandlingarna var 1,2 procent, i nivå med de uppgörelser som gjorts med de flesta övriga privatvärdar i Göteborg.
Västerstaden vägrar dock gå med på det. Som skäl anger värden dels ökade kostnader, dels att Stadsåns höjningar landat på 1,6 procent i kranskommunerna och dels att Göteborgs kommunala bolag höjt sina hyror med 1,8 procent, efter beslut i Hyresmarknadskommittén.
En orimlig jämförelse, tycker Hyresgästföreningen. Västerstaden hamnar allra sist när hyresgäster i Storgöteborg får sätta poäng på hur nöjda de är med sin värd.
Föreningen har dessutom många medlemsärenden med missnöjda hyresgäster hos Västerstaden.
– Med så dåligt resultat i våra mätningar samt ett stort antal ärenden är det absurt att kräva nästan samma nivå som allmännyttan, som är en avsevärt bättre fastighetsägare och förvaltare, har förhandlingsdelegationens ordförande Daniel Carlenfors tidigare sagt till Hem & Hyra.
En hyresgäst som ringer Hem & Hyra angående brevet, men inte vill ha sitt namn i tidningen, tycker samma sak.
– De har inte alls samma service som allmännyttan, det är väldigt många som är missnöjda med underhållet. Skillnaden mellan 1,2 eller 1,6 procent är inte mycket pengar för mig, men det bor många fattiga här och för dem kan det vara det, säger hyresgästen.
Västerstadens vice vd Hans Stridh står som kontaktperson i meddelandet på bolagets hemsida. Men när Hem & Hyra ringer honom säger han att han har semester och att all information finns på hemsidan.
HEM & HYRA RÄTTAR: I en tidigare version av den här artikeln påstods att hyresgästen är tvungen att meddela värden att hen inte accepterar den nya hyran. Detta stämmer inte. Hyresgäster har vid en strandning inte någon skyldighet att meddela hyresvärden att man inte godtar höjningen. Hyresgästerna kan förhålla sig helt passiva och fortsätta betala sin nuvarande hyra. Däremot rekommenderar Hyresgästföreningen att hyresgäster för tydlighetens skull ändå meddelar värden att de underkänner höjningen
När en hyresförhandling strandat råder avtalslöst tillstånd. En del värdar väljer då att gå ut med nya avier till sina hyresgäster med den högre hyran.
Om du som hyresgäst betalar den nya högre hyran innebär det att du godkänner höjningen.
En hyresgäst kan inte förlora sin lägenhet genom att fortsätta betala den gamla hyran utan värden måste då låta pröva höjningen i hyresnämnden.