Tuffare tag mot hyressmitare gav resultat

Sala Hyresgästernas betalningsmoral har blivit bättre sedan Salabostäder för ett år sedan skärpte kravrutinerna. Företaget har gått från 200 påminnelser och krav i månaden till under 20.
"Vi är ganska hårda men det är sällan vi behöver vräka", säger Salabostäders vd Bernard Niglis. Arkivbild.

Av Salabostäders cirka 2 500 hyresgäster var det varje månad ett par hundra som inte betalade hyran i tid eller som betalade in ett för lågt belopp.

– Det var många som gjorde lite som de ville. De betalade när det passade dem själva eller det de hade råd med för stunden för att kanske betala resten sedan, säger vd:n Bernard Niglis.

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

Den dåliga betalningsmoralen ledde till mycket onödigt arbete och hyresförluster för företaget, vilket i förlängningen drabbade de skötsamma hyresgästerna på ett orättvist sätt.

För ett år sedan bestämde Salabostäders ledning att så här får det inte fortsätta. Företaget började agera mycket tuffare mot dåliga betalare.

Ungefär samtidigt började man också med att snabbare ta tag i ärenden som handlade om hyresgäster som störde grannarna.

Läs ocksåHyresgäster betalade för mycket för kabel-tv – värden krävs på 21 miljoner kronorHyresgäster och kabel-tv

– Rätten att bo är lagstadgad. Hyreslagen är väldigt tydlig vad som gäller,  vad och när man ska betala och hur man ska sköta sig, säger Bernard Niglis.

Resultatet av de skärpta rutinerna för betalningskrav och störningar blev att Salabostäder under en period stack ut hos hyresnämnden i Västerås med ovanligt många uppsägningsärenden.

– Men nu har vi fått bra ordning på det. Det har blivit en rejäl uppryckning.

Läs ocksåBedragaren fick ut över 70 000 kronor i "oskälig andrahandshyra" – får nu betala tillbaka det tredubblaEtt montage med två bilder ovanpå varann, en är en exteriörbild på Luleå tingsrätt. Den andra är en silhuettbild på en kortklippt alternativt hårlös person.

I dag har Salabostäder inte ens en tiondel så många betalningspåminnelser och krav att hantera som för ett år sedan.

– Det innebär att vi kan lägga mer energi på det enskilda fallen och hjälpa de som verkligen behöver hjälp genom att exempelvis lägga upp betalningsplaner, säger Bernard Niglis.

Läs också Vinst på 132 miljoner för Helsingborgshem – hyresgästen Marianne önskar återhållsamhet Tvångsförvaltning satte stopp för skandalvärden - får ändå jättekrav på över 600 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.