Tuffare tag mot hyressmitare gav resultat
Av Salabostäders cirka 2 500 hyresgäster var det varje månad ett par hundra som inte betalade hyran i tid eller som betalade in ett för lågt belopp.
– Det var många som gjorde lite som de ville. De betalade när det passade dem själva eller det de hade råd med för stunden för att kanske betala resten sedan, säger vd:n Bernard Niglis.
Den dåliga betalningsmoralen ledde till mycket onödigt arbete och hyresförluster för företaget, vilket i förlängningen drabbade de skötsamma hyresgästerna på ett orättvist sätt.
För ett år sedan bestämde Salabostäders ledning att så här får det inte fortsätta. Företaget började agera mycket tuffare mot dåliga betalare.
Ungefär samtidigt började man också med att snabbare ta tag i ärenden som handlade om hyresgäster som störde grannarna.
– Rätten att bo är lagstadgad. Hyreslagen är väldigt tydlig vad som gäller, vad och när man ska betala och hur man ska sköta sig, säger Bernard Niglis.
Resultatet av de skärpta rutinerna för betalningskrav och störningar blev att Salabostäder under en period stack ut hos hyresnämnden i Västerås med ovanligt många uppsägningsärenden.
– Men nu har vi fått bra ordning på det. Det har blivit en rejäl uppryckning.
I dag har Salabostäder inte ens en tiondel så många betalningspåminnelser och krav att hantera som för ett år sedan.
– Det innebär att vi kan lägga mer energi på det enskilda fallen och hjälpa de som verkligen behöver hjälp genom att exempelvis lägga upp betalningsplaner, säger Bernard Niglis.