Tuija vann torkrumsfajten: ”Skönt att slippa unken tvätt”

I närmare tjugo år har Tuija Osipoff hyrt lägenhet på Bruksvägen i Skövde. Hyresvärdarna har avlöst varandra, men sedan fem år tillbaka är det Gladsheim Skövde KB som äger de tre hyreshusen. I varje hus finns det en tvättstuga, med tvättmaskiner, torkrum och tumlare, som husets 16 hyresgäster får använda. Hösten 2023 förändrades dock torkmöjligheterna i just Tuijas tvättstuga.
– Fläkten i torkrummet byttes ut mot en avfuktare, som inte fungerade ens i början, säger Tuija Osipoff.

Hon och grannarna informerade återkommande hyresvärden om problemet men upplevde inte att de lyssnade.
– De svarade att vi skulle torktumla vår tvätt istället, men alla plagg går ju inte att tumla. Som blusar i polyester eller viskos. Dessutom har man ju en massa mindre ömtåliga kläder, som enligt tvättsymbolen, inte ska torktumlas. Det gäller till exempel de flesta av mina t-shirtar och byxor, säger Tuija Osipoff.
Tvätten luktade surt
Utan fungerande fläkt eller avfuktare blev tvätten inte torr under den bokade tvättiden. I stället fick Tuija ta med blöt tvätt upp i lägenheten för att försöka hängtorka den där. Men då lägenheten saknar både avfuktare och tillräcklig ventilation, kunde det ta upp till två dagar att få tvätten torr.
– Kläderna som torkar så långsamt inomhus får en sur och unken lukt, säger Tuija Osipoff.
Till slut tröttnade hon och kontaktade Hyresgästföreningen. Med deras hjälp ansökte Tuija om ett åtgärdsföreläggande för Gladsheim Skövde 4 KB hos hyresnämnden Jönköping. Hennes krav var att värden skulle åtgärda torkmöjligheterna till samma standard som innan torkfläkten i torkrummet stängdes av.
Köpte in två nya tumlare
Gladsheim Skövde 4 KB, å sin sida, anser inte att hyresgästernas torkmöjligheter i tvättstugan på något vis är bristfälliga. I sin skrivelse till hyresnämnden förklarar de att anledningen till att de bytte ut den gamla fläkten mot en ny avfuktare var att spara energi och slippa problem med varm och fuktig luft, som kan skapa mögel. De skriver även att de införskaffat ytterligare två torktumlare för att tillgodose hyresgästernas torkbehov. Och skälet till att de valde att bryta strömmen till torkfläkten är, enligt Gladsheim, upprepad manipulation och skadegörelse.
Tuija Osipoff: ”Vi vann!”
Nämnden går dock på Tuija Osipoffs linje och förelägger Gladsheim att åtgärda torkmöjligheterna i tvättstugan inom en månad. Enligt nämnden är det ”…ostridigt att det fanns möjligheter för hyresgästen att hängtorka sin tvätt innan fläkten/avfuktaren stängdes av”. Samt att den möjligheten nu saknas. Att värden installerat ytterligare två torktumlare kan inte kompensera att det inte längre går att hängtorka tvätt. Hyresvärden får en månad på sig att åtgärda bristen, annars kan nämnden kräva ett vite på 5 000 kronor.
Något vite blir dock inte aktuellt. För så snart hyresnämnden fattat sitt beslut såg Gladseheim till att avfuktaren i torkrummet fungerade och hyresgästerna åter kunde börja hängtorka sin tvätt.
– Vi vann! säger Tuija, som i dag är glad att hon stod på sig och tacksam över hjälpen hon fick från Hyresgästföreningen.
– Jag bokade genast två tvättider och tvättade igenom allt som jag tidigare haft svårt att torka. Äntligen känns kläderna fräscha igen, säger hon.