Tusentals p-platser står tomma i storstäderna
Att äga bil är dyrt. Speciellt i storstäderna där bara en garageplats kan kosta över bit över 2000 kronor i månaden. Det billigaste alternativet är oftast så kallad boendeparkering, vilket innebär tillåtelse att parkera på gatan i mån av plats. Men inte heller det är någon sparbössa. I Stockholms innerstad har priset succesivt höjts och kostar nu 1100 kronor i månaden. Motivet vid den senaste höjningen 2016 var enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vara att öka framkomligheten på gatorna.
Men för den som anser sig ha råd finns en snabb lösning på parkeringsproblemet, som dessutom skulle öka tillgängligheten på gatorna: Åtskilliga parkeringsplatser står tomma. Det visar en undersökning som Hem & Hyra gjort. Ett incitament torde vara att prisgapet mellan att stå på gatan och ha en egen parkering till minskar. Men att sänka priserna på parkeringsplatserna är oftast inte aktuellt hos de bostadsbolag som Hem & Hyra pratat med.
Exempelvis står 1434 av MKB:s drygt 11 000 parkeringsplatser tomma. Men någon tanke på att sänka priserna finns det inte, enligt Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
I Stockholm är nästan 1500 av Svenska Bostäders 10 328 parkeringar vakanta. Några hundra av dessa förklaras av att de står tomma på grund av ombyggnader. Trots de höjde de tre stora kommunala bolagen i Stockholm, inklusive Svenska Bostäder, avgifterna rejält under början av 2019.
Hem & Hyra har tidigare berättat om Drakenbergsgaraget på Södermalm där hyran har fördubblats till 2250 kronor för en vanlig parkeringsplats för en personbil. I dag står cirka 75 av 375 platser tomma.
Men Svenska Bostäder har också sänkt avgiften i vissa fall, enligt Ola Wickman, tillförordnad förvaltningschef.
– Vi jobbar med prisdifferentiering. Har vi lång kö höjs priset. Står det platser tomma kan det hända att vi sänker. Det har vi exempelvis gjort i Järva, säger han.
Av Bostadsbolaget i Göteborgs 16 400 platser väntar 2338 på nya fordon. Dessa platser finns främst i äldre områden där det ofta finns stora öppna parkeringsytor i anslutning till husen. I en del områden marknadsförs lediga parkeringsplatser externt för att få dem uthyrda, i andra avvaktar vi stadens beslut om att eventuellt bygga hus på delar av parkeringsytorna, enligt Malin Pethrus, pressansvarig på Bostadsbolaget
Det tycks alltså som att boendeparkering på gatan även i fortsättningen kommer vara det billigaste alternativet för bilägande hyresgäster i storstäderna
Under tiden står tusentals kommunala parkeringsplatser tomma.
Bostadsbolag | Kommun | Antal parkeringsplatser | Varav vakanta | I procent |
Svenska Bostäder | Stockholm | 10 328 | 1495 | 14% |
Bostadsbolaget | Göteborg | 16 401 | 2 338 | 14% |
MKB | Malmö | 11 031 | 1 434 | 13% |
Poseidon | Göteborg | 14 303 | 1 642 | 11% |
Stockholmshem | Stockholm | 6 061 | 316 | 5% |
Familjebostäder | Göteborg | 7 204 | 72 | 1% |
Gårdstensbostäder | Göteborg | 2 600 | 0 | 0% |
Familjebostäder | Stockholm | 5 944 | Vet inte, har precis bytt fastighetssystem, men nyligen har 200 platser sagts upp). |