Annons

Två års rått-terror för familjen – saneraren: ”Aldrig sett nåt liknande”

Borås Först när råttorna intagit hela huset kom kommunala AB Bostäder i Borås igång med saneringen. Hos Abdirisaq Muses familj pågick problemet i två år.
Foto: Karin Gistedt/Pixabay
"Så här stor var den största råttan vi fångat under diskbänken", säger Abdirisaq Muse som hyr sin lägenhet på Våglängdsgatan av kommunala AB Bostäder I Borås.

– Barnen vågade inte sova i sitt rum. De var rädda för råttorna som sprang över golvet, säger Abdirisaq Muse.

När vi träffas i familjens lägenhet på Våglängdsgatan på Hässleholmen i Borås har det gått två år sedan Abdirisaq kontaktade AB Bostäder om att han sett råttor på gården. Ett år senare anmälde han att råttor tagit sig in i lägenheten. I dag har tolv råttor fastnat i fällor under familjens diskbänk.

Läs ocksåElin blev utan egen toalett sedan taket fallit nerEn kvinna med blont hår och blå ögon som står i ett badrum och pekar upp mot taket samt en närbild på taket där putsen har släppt.

– Den största var så här stor, säger Abdirisaq Muse och måttar en dryg decimeter mellan fingrarna.

Och familjen är inte ensam. Hem & Hyra talar med ett tiotal av hyresgästerna i husets 24 lägenheter. Alla har haft problem med råttor.

Läs ocksåJohan och hans dotter blir sjuka av bostaden – men hyresvärden har vägrat saneraHalvkroppsporträtt på Johan Jakobsson, i vinterjacka inomhus framför ett fönster.

– För ett år sedan anmälde jag att våra skor i förrådet var söndergnagda, säger Mohamud Mohamed.

– I augusti förra året bet råttor sönder slangen till vår diskmaskin. Vi anmälde men fick veta att de inte kunde komma hit och laga den på grund av pandemin, säger Istahil Warsame.

Carina Berglund är driftansvarig på Nomor, skadedjursbekämpningsföretaget som AB Bostäder anlitar. Hon säger att råttinvasionen på Våglängdsgatan inte liknar något annat.

Läs ocksåHär gör råttor och knarkare kaos i garaget – Walid: ”Har fått städa undan sprutor”Hyresgästen Walid Dib i Malmö som har problem med knarkare och råttor i sitt garage.

– Vi har sanerat fastigheter i Göteborg där det nästan gått så här långt. Men jag har aldrig varit med om att så många ­hyresgäster fått in råttor i sina lägen­heter, säger Carina Berglund.

Annons
Statistiken visar sanerade råttangrepp under perioden 2016 till 2020.

Hyresgästerna känner sig uppgivna och undrar hur deras värd kunde låta råttangreppet gå så långt.

Vi kontaktar Reza Zare som är distriktschef på AB Bostäder. Han säger att bolaget har agerat skyndsamt.

– Enligt vår statistik kom den första anmälningen om råttor in i april 2020. Då försökte Nomor åtgärda problemet direkt. I november-december kom det in flera nya anmälningar. Då förstod vi hur omfattande problemet var och satte in en åtgärdsplan.

Flera hyresgäster upplever att ni inte har lyssnat på dem eller agerat i tid. Hur ser du på det?

– Det kan jag inte hålla med om. Som jag sa, vi har agerat skyndsamt. Hyresgästerna kan anmäla till oss eller till Nomor direkt och vi har inte nekat till några åtgärder. Sen beklagar vi verkligen att våra hyresgäster har drabbats av det här, säger Reza Zare.

AB Bostäder har tätat hål, satt in fällor och informerat hyresgästerna om hur de ska hantera sina sopor.

– Och så har vi uppmanat de som bor i markplan att rensa sina uteplatser från skräp och partytält som annars kan dra till sig skadedjur, säger Reza Zare.

Nomor har skött skadedjursbekämpningen för AB Bostäder de senaste fem år sedan. Vi frågar driftansvariga Carina Berglund hur råttinvasionen kunde gå så långt?

Annons

– Problemet på Våglängdsgatan är att det hela uppdagades för sent från alla håll, säger hon.

Flera hyresgäster säger att de har felanmält råttproblem långt före era åtgärder drog igång i slutet av november i fjol. Vad har du för kommentar på det?

– Innan november-december förra året hade vi bara fått in sporadiska anmälningar om möss eller råttor som troligtvis tagit sig in via balkongdörren. Det var först på senhösten, när flera hyresgäster hörde av sig på kort tid, som vi förstod hur extrem situation var, säger Carina Berglund.

AB Bostäders kommunikationschef Sophia Jonsson säger att det är hyresgästernas skyldighet att rapportera in alla former av skadedjur och att det krävs samarbete mellan bolaget, Nomor och hyresgästerna för att problemet helt ska försvinna. Hon säger även att antalet råttor i fastigheten minskar stadigt.

Men hyresgästen Margarita Vargas hör dem fortfarande varje natt:

– Det är omöjligt att sova när man hör hur nära de är, säger hon.

Läs också Malen invaderar Julias hem – värden väntar på att den ska försvinna av sig själv Ex-missbrukare vill avromantisera drogmissbruket i bostadsområden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.