Tvättstugeklagomål – svår nöt att knäcka för värden
AB Bostäder i Borås satsar på information via boskola för unga och introduktion för alla nya hyresgäster. Det sistnämnda gör också AB Eidar Trollhättans bostadsbolag. Grovstädning varje år och regelbunden översyn är andra insatser från värdarna.
Stefan Hansson, boendeservicechef på AB Bostäder i Borås, tror att stökiga tvättstugor beror på slarv eller okunskap.
– Vissa kanske tror att vi städar, men det ligger på hyresgästen själv att hålla rent, säger han.
Eidar i Trollhättan sköter en hel del av den löpande städningen. Hur ofta skiljer sig, mest i tvättstugor med högt tryck.
Enligt Marita Darefelt, områdeschef på Kronogården, försöker värden komma åt problemet på alla sätt. I planen finns även upprustning av tvättstugorna.
– Det måste finnas förutsättningar att hålla rent, att skura ett betonggolv är inte så lätt.
Lysekilsbostäder ser till att utrustningen är hel. Är det för stökigt gör fastighetsskötarna en insats. Tråkigt men nödvändigt, tycker bolagets vd Göran Enqvist.
– Vi kan inte ha någon som städar efter varje tvättpass, det är hyresgästens ansvar. Många är jätteduktiga, men några förstör. Vi kan bara informera och uppmana om bättring, säger han.
Uddevallahem sköter grovstädning vår och höst och har regelbunden rondering. Alla nyinflyttade får introduktion och skriftlig information, där det framgår vilka regler som gäller.
Enligt vd Thomas Aebeloe är städningen inte en jättestor fråga, åtminstone inte det första hyresgästerna tar upp på bomöten.
– Kanske tänker de att det skulle kunna vara bättre när de fyller i kundenkäten. Det är svårt för oss att komma åt, men ser det för djävligt ut får vår personal rycka ut och städa, säger han.
Mariehus sköter grovstädning höst och vår och har regelbunden översyn. Och även om löpande städning är hyresgästens ansvar finns tillgång till akut hjälp.
– Om det till exempel är så mycket hundhår i en maskin att nästa hyresgäst inte vill tvätta rycker fastighetsskötaren ut och rensar, säger Lotta Linusson, kund- och marknadschef.
Skövdebostäder lägger mycket energi på tvättstugorna. Behovsanpassad grovrengöring, veckovis koll, information …
– Vi säkerställer nivån tillsammans med kunderna. Sköter vi vår del ökar chansen att de vill hålla snyggt efter sig, säger förvaltningschef Thomas Olsson.
Tvättstugan är en stor utmaning, men Skövdebostäders senaste enkät, som blev klar i november, visar att det går framåt.
– Det har blivit bättre på den punkten. Allt går att påverka, säger Thomas Olsson
RELATERAT: Stökig tvättstuga drar ner nöjdhetsbetyg.