Annons

Därför har värden sagt upp alla hyresgäster – infekterad konflikt med stora pengar på spel

Åstorp Värden blockerar tomatodlingen, låser källaren och har sagt upp allihop. På den lilla orten pågår en infekterad konflikt där värden krävs på närmare en halv miljon kronor för överhyror.
Foto: Petra Martinsson
Hyresgästerna Leila al-Baida, Susanne al-Baida, Berkan Furuncu, Kinlan Shaiban och Fares al-Hatoum.

Hyresgästerna berättar att efter att de hade pratat med sina grannar om att odla tomater och grönsaker på en liten övergiven del av deras tomt, och fått ja, satte de igång. Men när de var dags och skörda hade hyresvärdarna satt upp ett högt plank och de kom inte åt sin odling.

En dag meddelades plötsligt hyresgästerna att de skulle få parkeringsböter om de inte ställde sig på angivna platser. Och bilarna måste vara skrivna på dem.

Läs ocksåHakkors kvar på hyreshus i dagar - därför dröjde hyresvärden

En annan dag togs cyklar ut ur källaren och dörren låstes – och då försvann också den enda vägen ut från källaren.
– Nu när jag tvättar springer jag så fort jag kan därifrån. Skulle det börja brinna har man ingenstans att ta vägen, säger Susanne al- Baidhani  och berättar att hon har försökt att prata med fastighetsägaren om detta och räddningstjänsten har varit där och tittat men inget har ännu hänt.

 

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.
Odlingen har blockerats med ett staket. Värden menar att det bara är att gå runt. Det är inte möjligt för där är det igenväxt menar hyresgästerna.

Hyresgästerna beskriver en otrygghet i huset som också förvärrades när någon eller några en fredagskväll i mitten av september sprejade hakkors och rasistiska ord på husets ytterväggar. Klottret fick sedan vara kvar i många dagar innan fastighetsägaren tog bort det.

Det har uppstått en infekterad konflikt mellan hyresgästerna, värden och Hyresgästföreningen. I huset på den lilla orten Nyvång utanför Åstorp bor fem familjer. Susanne al- Baidhani har bott här längst i 14 år. Övriga mellan cirka ett och tre år. Två har problem med svartmögel i lägenheterna, alla med värmen och vattentemperaturen som svajar. Lägenheterna är slitna och dras med brister. Hyrorna är höga. Hyresgästföreningen kräver tillbaka överhyra.

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

Förutom Susanne al- Baidhani har alla sin bakgrund i andra länder. De tror att det är någonting som fastighetsägarna utnyttjar. Eftersom de inte har varit i landet så länge är de mer osäkra om vilka lagar och rättigheter som gäller för hyresgäster i Sverige. Susanne al- Baidhani  har under åren sett grannar komma och gå.
– De har fått alla att flytta men de kan inte göra hur som helst. Vi har rättigheter. Och har de problem med något har vi sagt att de får ta det med Hyresgästföreningen.

Annons

Fares al-Hatoum berättar att kontakten med hyresvärden inte fungerar.
– Vi är inte unga och vi har bott på många platser. Här har inte vi grundläggande förutsättningar i boendet, säger han och pekar på ett portabelt element som han har köpt för att försöka hålla värmen när det blir kallt.

Nahed Shaiban berättar att det i hans lägenhet upptäcktes fukt och mögel under sängen. När han och familjen flyttade in var möglet övermålat, när de sedan förstod att något var fel och påpekade detta målade värden över det en gång till.
– Jag visste inte vad det var. Förra året fick jag problem med ryggen, luftrören och andningen.

Hyresgästföreningen spelar en central roll i historien. Susanne al- Baidhani  har under åren förstått att hyrorna i grannlägenheterna höjts kraftigt när någon flyttar ut. Eftersom hon har bott kvar har det inte hänt henne men i början av året var det hennes tur – värden meddelade att hyran måste höjas med 4 000 kronor. När hon vägrade blev hon uppsagd. I den formella uppsägningen anges skälen bland annat vara misskötsel av lägenheten och att hyresvärden nekats tillträde till bostaden. Hyresgästföreningen kopplades in och åkte ut och gjorde en besiktning.

Enligt juristen som var på plats fanns det många brister i huset och lägenheterna, allt från mögel, otillräcklig värme till trasiga kökslådor. Också hyrorna var höga. Dessutom visade det sig senare, enligt Hyresgästföreningen, att det finns förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägarna men att inga hyror hade förhandlats sedan 2013 vilket borde ha skett.

Hyresgästföreningens förhandlare har nu ansökt om återbetalning av överhyror och det handlar om ovanligt stora belopp. Cirka 170 000 kronor var i två fall och 50 000 var i två andra lägenheter beroende på hur länge respektive hyresgäst har bott i sin lägenhet och hyrans storlek. Hyresgästerna rekommenderas att endast betala enligt den senast förhandlade hyran. Det är mellanskillnaden som Hyresgästföreningen anser att värden ska betala tillbaka.

Hyresgästerna följde rekommendationen och fastighetsägarens motdrag blev att säga upp alla hyresgästerna. Detta ska ha skett via sms.
– Min bedömning är att hyresgästerna ska betala den hyran som senast förhandlades fram i enlighet med gällande förhandlingsordning, säger Hyresgästföreningens jurist Viktor Lundgren.

Bara för någon dags sedan kom nya uppsägningar via brev. Hyresgästerna ombeds omedelbart flytta. Som skäl anges bland annat att de inte har betalat hyran enligt hyresavtalen och ”förstört lägenheten” samt ”stört omgivningen”.

Att det finns en förhandlingsordning motsätter sig fastighetsägarna. I en skrivelse till hyresnämnden uppger de att den avsades 2016. Enligt Doriora Bou som är en av ägarna har de sagt upp hyresgästerna för att de inte betalar hela hyran.
– Jag har hyreskontrakt med var och en som de godkänt och undertecknat, säger hon.

Hon ifrågasätter Hyresgästföreningens agerande att från en dag till en annan säga till hyresgästerna att sluta betala de överenskomna hyrorna och nära på halvera den utan att frågan har prövats i hyresnämnden. Hon anser inte att hyrorna är för höga.

Annons

Nu beskriver hon att situationen har urartat.
– De för alla krig mot oss, de har gaddat ihop sig rejält.

Hon berättar att det är hyresgästerna som har förstört inne i lägenheterna och att de gör det med flit. Det handlar till exempel om de hänger tvätt direkt på dörrar så att de fördärvas eller bryter sönder dörrhandtag. Källardörren stängdes säger hon, för att hyresgästerna rökte och grillade där. Det är ingen fara sett ur brandsäkerhetssynpunkt och det finns en brandstege på andra våningen. Anledningen till att ett staket sattes upp var för att hålla det fint på gården och för att inte skräp ska flyga in till granntomten.
– Om de har tillåtelse av grannarna att odla kan de gå runt. Jag vill inte att det ska komma skräp in till grannen.

Enligt Doriora Bou har de nu anlitat en advokat.
I nuläget pågår flera processer. Förutom att Hyresgästföreningen har ansökt om återbetalning av överhyror i hyresnämnden har Hyresgästföreningen stämt fastighetsägarna för ”Brott mot förhandlingsordningen” och skadestånd på 60 000 kronor. Vidare ligger flera ansökningar om åtgärdsföreläggande, det vill säga att hyresvärdarna ska åtgärda brister.

Hos Miljökontoret i Åstorp pågår också ärenden.

Förutom huset i Nyvång pågår en ungefär likadan tvist med samma ägare i Åstorp. Där handlar det inte om lika stora summor.

I slutet av oktober kommer parterna att träffas i hyresnämnden för ett första möte.

Fakta: Tvisten om hyresbeloppet

Enligt Hyresgästföreningen är de senast förhandlade hyrorna från 2013 och då betalade hyresgästerna månadshyror på: 6 180 kronor, 6 590 kronor, 6 240 kronor respektive 3 300 kronor. Dessa hyror har sedan dess höjts till 5 500 kronor, 11 000 kronor och två till 11 500 kronor.

Enligt Hyresgästföreningen finns en så kallad förhandlingsordning mellan parterna. Det vill säga hyresvärden har förbundit sig till att förhandla alla hyror med Hyresgästföreningen. En sådan följer med huset och gäller såldes även om huset byter ägare.

Beloppen är avrundade

Läs också Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Hyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.