Annons

Ulf lägger ut hyreshusets dammråttor på Instagram

Alingsås ”Alingsåshems mest missnöjda hyresgäst”. Så presenterar sig Ulf Bjelkholm. Och nu för han sin kamp mot hyresvärden på Instagram. Där beskriver han det som att han betalar hyra för ett slott, men bor i en koja.
Foto: Privat
Ulf Bjelkholm protesterar mot sin hyresvärds skötsel av husen genom att göra inlägg på Instagram.

I drygt tre och ett halvt år har Ulf Bjelkholm radat upp klagomål till hyresvärden Alingsåshem. Han förvandlades från en nöjd kund till den mest missnöjda hyresgästen när han flyttade från sin tidigare lägenhet till en den där han nu bor.

– Jag flyttade in 2018 och allt började direkt. De hade lovat mig en städad lägenhet, men den var i uselt skick, berättar Ulf.

Läs ocksåPolisfyndet på julafton: 18-åring tillverkade halvautomatisk kulspruta i lägenheten – med 3D-printerTre bilder. En på en maskerad person som riktar ett vapen mot kameran, en bild på en pistol och en bild på ett vitt halvfärdigt plastvapen med vissa metalldelar.

Tidigare hade Ulf en mindre lägenhet på Kometgatan, också den Alingsåshems bestånd.
– Den var jättefin och jag bodde där i åtta år utan några problem. När trappen städades i det huset blev det rent och luktade fräscht, säger han. Och när vi lämnade den lägenheten var den i toppskick.

I över ett halvår har den stora dammtussen hängt i trappan. Trots att bostadsbolaget säger att det städas varje vecka.

Ulf Bjelkholm är 62 år, arbetar som it-tekniker och bor med sin fru i en fyrarummare i Brogården. Hyran är nästan 12 000 kronor i månaden

Ulf berättar om dammråttor och skräp i trappuppgångar och värst av allt var nog tvättstugan.

Läs ocksåKronofogden öppnar familjens hem – efter fyra månader: "Mina gamla leksaker är som födelsedagspresenter"En ung flicka med långt brunrött hår i förgrunden, på väg att kliva över tröskeln till ett hus tillsammans med andra.

– När jag kom dit insåg jag genast att här tänker jag inte ta in ett enda av mina klädesplagg. Nej, jag gick direkt och köpte mig en egen tvättmaskin och tumlare.

Det visade sig att bostadsbolaget helt litade på hyresgästernas förmåga att hålla tvättstugan ren och städade endast en gång om året. Det är städning oftare nu, men det har ändå inte fått Ulf att ändra uppfattning.

– Absolut inte, säger han bestämt.

Annons
Läs ocksåFå kommuner erbjuder hyresgaranti – men Sofia och barnen fick hjälp att bo kvar: "Jag hade tur"En kvinna vid en vägg av trä och en dörr.

Ulf menar att bostadsbolaget lämnat det här området åt sitt öde. Det är usel städning, dåligt underhåll och även dålig information till nyinflyttade hyresgäster.

– De har till exempel bara tryckt upp information till nyinflyttade på svenska och engelska. Det skulle behövas information på flera andra språk och det kan ju inte vara så svårt att fixa.

Ulf klagar också på bilkörning på gården. Gården ska vara stängd med bom, men under en tid har det pågått ombyggnad i området och då har bommarna stått öppna, vilket lett till bilkörning vid alla tider inne på gården.

– Ja, det är helt hopplöst, säger han. Def finns de som kör in på gården vid halv fem på morgonen för att hämta någon och då tutar de för att berätta att de är på plats.

För att visa hur det ser ut i området har Ulf startat ett konto på Instagram där han visar bilder av hur det ser ut.

”I den här tumlaren vill då inte jag ha mina kläder”, säger Ulf Bjelkholm.

Sedan lokaltidningen Alingsås Kuriren uppmärksammat Instagramkontot med Ulfs jakt på dammråttorna har han enbart fått positiva reaktioner.

– Ja, det är många som håller med om att skötseln inte är bra, säger Ulf. Och visar upp en lokal sida på Facebook, där flera kommenterat och gett honom sitt stöd mot hyresvärden.

Britt-Inger Wallin är affärsområdeschef på Alingsåshem. Hon säger att det självklart inte är kul att någon lägger ut bilder på hur det ser ut i trappuppgångarna, men menar också att det är upp till hyresgästen.

Annons

– Vi delar inte hans uppfattning om att städningen inte sköts i området, säger hon. Men visst, om en hyresgäst skräpar ner så blir det förstås smutsigt. Vi har städning en gång i veckan och en ständig dialog med entreprenören som sköter uppdraget, säger Britt-Inger Wallin.

Hon säger också att bolaget i samband med kontraktsskrivandet har en genomgång med alla nya hyresgäster vad som gäller i husen. Men hon ser inte en utökad information på olika språk som en lösning.

– Vi vet att det finns många olika språk i våra områden men vi har valt att enbart informera på svenska och engelska, säger hon.

På frågan om det är många klagomål till bostadsbolaget från det här hyresområdet svarar Britt-Inger Wallin:

– Nej, faktiskt inte. Det är väldigt få klagomål och inte fler från det här området än andra.

Och vad det gäller bilkörning inne i området berättar Wallin att i dagarna har byggarbetet slutförts och nu ska bommarna vara nere och bilkörning är endast tillåten för i- och urlastning vid entréerna inne i bostadsområdet.

Läs också Övikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan" Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.