Unga bjuder in tjuven via Facebook
På flera sociala nätverkssajter, som exempelvis Facebook, kan man lägga till sina kontaktuppgifter. Om man gjort det och sedan skriver in sin Facebookstatus att man kommer att vara bortrest är det enkelt för en inbrottstjuv att operera ostört.
Annons
– En ökande öppenhet på nätet ger inbrottstjuvar ”en guldgruva att ösa ur”. Vi uppmanar alla att vara försiktiga med vilka upplysningar de offentliggör på nätet, säger Håkan Franzén, produktspecialist inom hus- och hemförsäkring på Trygg-Hansa. På det sättet kan man bespara sig de ekonomiska och känslomässiga besvären som ett inbrott kan innebära.
Enligt en ny undersökning av försäkringsbolaget har mer än hälften i gruppen 18 till 22 år skrivit offentligt om sina semesterplaner på till exempel Facebook, Twitter eller sin blogg.
62 procent i samma åldersgrupp har även berättat om nya inköp. I åldern 23 till 35 år har 46 procent svarat att de skrivit om sina semesterplaner och 42 procent om nya inköp. De i åldern 50 till 64 håller gärna sitt privata hemligt och bara cirka 10 av dem har offentliggjort sina nyförvärv.
– Unga använder sociala medier mer frekvent än äldre. Det innebär också att vi kan räkna med att det här är ett problem som kommer att öka med tiden när nya generationer växer upp, säger Håkan Franzén.
Det finns också regionala skillnader. Var tredje i Västsverige anger att de skrivit om sina semesterplaner i sociala medier. Personer från Småland, Öland och Gotland tillhör med 37 procent de mest frekventa användarna av sociala medier för att prata om nya inköp. Motsvarande siffra i östra Mellansverige är endast 27 procent.
Det finns också regionala skillnader. Var tredje i Västsverige anger att de skrivit om sina semesterplaner i sociala medier. Personer från Småland, Öland och Gotland tillhör med 37 procent de mest frekventa användarna av sociala medier för att prata om nya inköp. Motsvarande siffra i östra Mellansverige är endast 27 procent.
Personer från övre Norrland hamnar längst ner i skryttabellen som med sina 22 procent är minst benägna att vara offentliga med sina semesterplaner.
Undersökningen har gjorts av Trygg-Hansa i samarbete med SnabbaSvar.se som under april 2010 intervjuat 1065 personer.
Undersökningen har gjorts av Trygg-Hansa i samarbete med SnabbaSvar.se som under april 2010 intervjuat 1065 personer.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.