Unga går före i kön i Varberg
Bakom Rosenfredsskolan ligger en grusplan. Här fanns tidigare en bensinmack, men numera används ytan bara som parkering.
Varbergs kommun äger marken och nu vill politikerna bygga bostäder på platsen. Upp till ett hundratal hyreslägenheter i mindre storlek. Till 57 av dem ska sökande mellan 18 och 24 år få företräde.
Natalie Ericsson tycker att det är mycket bra om unga vuxna får gå före. Det är 18-årsgräns till Varbergs Bostads kö och den genomsnittliga kötiden för att få en bostad är nio år.
– Om man är ung är det jättesvårt. Man måste känna någon som känner någon eller ha föräldrar som kan köpa en bostadsrätt åt en. Så går det inte att ha det. Det behövs fler lägenheter, både för unga och gamla, säger Natalie Ericsson
För att hyrorna ska hållas nere uppmanar kommunen byggherren att söka statligt investeringsstöd. Om stödet beviljas får inte årshyran hamna över 1 350 kronor/kvadratmeter. Det motsvarar ungefär 5 600 kronor i månaden för en lägenhet på 50 kvadratmeter.
Uppdraget att bygga husen har gått till den göteborgsbaserade arkitektbyrån Semrén och Månsson. Koncernchef Magnus Månsson säger att företaget planerar utifrån att de kan få investeringsstödet.
– Men får vi det inte så har vi en plan B. Vi är fortfarande tidigt i processen, men det måste bli välstuderade och tajta lägenheter. Vi måste se till att det blir månadshyror som är möjliga för unga människor, säger Magnus Månsson.
Ett frågetecken är dock parkeringsfrågan. Eftersom det handlar om ungdomslägenheter har kommunen gjort avsteg från p-normen och slagit fast att det räcker med sammanlagt sex nya parkeringsplatser till de 57 ungdomslägenheterna. För övriga lägenheter gäller dock en p-plats per byggd lägenhet.
Karin Svensson arbetar som administratör på Kulturskolan, som har sina lokaler i Rosenfredsskolan precis intill. Hon undrar om inte antalet parkeringsplatser är väl snålt tilltaget.
– Ungdomar har visst bil. I alla fall har deras besökare det. Jag tycker det är positivt att man bygger detta men lite synd att man gör så här med parkeringarna. När vi har konserter kommer väldigt många besökare med bil. Dessutom har stadshotellet sina parkeringar här och knallarna ställer sina bussar här när det är torgdagar. Jag undrar hur alla ska få plats, säger Karin Svensson.
Magnus Månsson säger att tanken är att boendet ska vara mycket cykelvänligt.
– Jag kan tänka mig en modern cykelhubb i huset, där man kan spola av och serva sin cykel. Men även låna eller hyra elcyklar eller varutransportcyklar, har man inte bil så behövs ju andra sätt att frakta saker, säger Magnus Månsson.
Samtidigt är även han fundersam till om sex p-platser verkligen är tillräckligt för 57 lägenheter.
– Vi kanske får se över det. Men än så länge vet vi inte ens exakt hur många lägenheter vi ska bygga.
LÄS MER:
Byggmiljoner till Västra Götaland