Uppfattade värdens fråga som hot
Hyresgäster på Stensiken i Tidaholm känner sig vilseledda och trängda av sin hyresvärd Samhällsbyggnadsbolaget, SBB. Allt började med att bolaget i juni bad hyresgästerna i de 232 lägenheterna att godkänna tre förändringar; installation av säkerhetsdörrar, elektroniskt passersystem med porttelefoner samt nytt elektroniskt bokningssystem till tvättstugan.
Frågan ställdes i ett brev, där det även slogs fast att förändringarna skulle höja månadshyran med totalt 160 kronor.
− Problemet var att vi inte fick något alternativ. Det fanns ingen ruta att kryssa i om man ville tacka nej. Istället stod det att om man inte godkänner åtgärderna så avgörs ärendet hyresnämnden, vilket en del hyresgäster uppfattade som ett hot, säger Ove Persson, som bott på Stensiken i närmare tre år.
Hyresgästerna tycker även att värden vilselett dem när det gäller Hyresgästföreningens ansvar. I brevet skriver SBB har att de har en överenskommelse med Hyresgästföreningen om nivån på hyreshöjningen.
− Det tolkade vi som att Hyresgästföreningen gått med på de här förändringsförslagen utan att först förankra det hos hyresgästerna. Men så var det ju inte, säger Ove Persson.
När färre än hälften av hyresgästerna i de 232 lägenheterna sade ja vände sig SBB direkt till hyresnämnden. Sedan hände något som upprört många hyresgäster ytterligare.
− Rätt som det var fick alla vi, som inte vill ha förändringen, en lista från hyresnämnden i brevlådan. En lista över samtliga namn på SBB:s så kallade motparter och deras fullständiga personnummer. Det vill säga, jag fick tillgång till personnumret till 150 av mina grannar och lika många fick tillgång till mitt. Alltihop kändes väldigt obehagligt, säger hyresgästen Margreth Kuula.
Hyresgästföreningens förhandlingschef, Magnus Elsing, bekräftar att Hyresgästföreningen inte har en överenskommelse med SBB som gäller Stensikens lägenheter.
− Däremot har vi begärt förhandling nu och hoppas få till ett möte snart. Förra veckan var vi på plats med vår bobil och pratade med många upprörda hyresgäster, säger Elsing och fortsätter:
− Stensiken är ett område som skulle må väldigt bra av en ökad dialog mellan boende, värd och oss på Hyresgästföreningen. Därför bjuder vi nu in till ett bomöte på tisdag i nästa vecka.
Peter Olausson är bostadschef SBB. På frågan om varför hyresgästerna inte gavs möjlighet att tacka nej till de föreslagna förändringarna svarar han så här:
− För att våra utskick till hyresgästerna ska vara juridiskt korrekta använder vi oss av formuleringar som gjorts av vårt ombud. Den hyresgäst som inte vill ge sitt godkännande kan välja att inte lämna in lappen.
Vad menade ni när ni skrev att ni hade en överenskommelse med Hyresgästföreningen?
− Att vi har en ramöverenskommelse med Hyresgästföreningen om hur stor hyreshöjningen blir man utför vissa standardhöjande åtgärder.
Hyresgäster tolkade det som att ni förhandlat om just förändringarna på Stensiken med den lokala Hyresgästföreningen. Kunde den missuppfattningen ha undvikits?
− Vi kanske kunde ha varit tydligare. Men även här använder vi oss av vårt ombuds standardformuleringar.
Hyresgäster är upprörda över att deras personnummer spridits till 150 grannar. Kunde ni ha gjort något annorlunda?
− Nej. Det där handlar helt och hållet om hyresnämndens rutiner. Jag litar på att de gjort rätt.
Varför vill ni göra förändringarna?
− Vi ser det som ett första steg att modernisera hela området. Vi planerar exempelvis att stamrenovera lägenhet efter lägenhet i samband med att en hyresgäst flyttar ut och lägenheten blir ledig, säger Peter Olausson.
- Bostadsområde i Tidaholm med totalt 232 hyreslägenheter.
- I maj 2016 köpte Samhällsbyggnadsbolaget, SBB, hela området av Bygg-Fast Fastigheter.
Källa: sbbnorden.se
- Grundades 2016 av Ilija Batljan.
- Har sitt huvudkontor i Stockholm.
- Har som mål att inneha ett fastighetsbestånd till ett värde av 20-25 miljarder kronor inom fem år och vara en betydande aktör på fastighetsmarknaden över hela norden.
Källa: sbbnorden.se