Uppsagd hyresgäst i Landskrona får bo kvar
Hyresgästen anser att hyreshuset i Landskrona är dåligt skött. Under förhandlingarna i hyresnämnden uppgav hyresgästen dessutom att värden medvetet trakasserat honom genom att bland annat ignorera hans felanmälningar och genom att hota honom.
Den privata värden har en helt annan beskrivning av situationen. Enligt värden trakasserar hyresgästen både grannar och bostadsbolagets personal. I hyresnämnden berättade värden att hyresgästen bland annat ringer till bolagets kundtjänst och kallar personalen för horor. Trots att trakasserierna, enligt hyresvärden, har pågått under flera år har enbart en varning skickats till hyresgästen.
Hyresnämnden anser inte att hyresvärden har lyckats bevisa att det har förekommit störningar i sådan omfattning att en uppsägning är berättigad. Vidare ställer sig hyresnämnden frågande till att inga grannar vittnade i hyresnämnden. I sitt beslut skriver nämnden bland annat, ”om störningarna varit så omfattande och så allvarliga som hyresvärden vill göra gällande, borde rimligen viljan att göra något åt störningarna vara större än rädslan för att ge sig till känna”.