Utan varmvatten i sju veckor – så har Roger och sambon klarat sig
Hyresvärden han pratar om är Tino Bessou – företrädare för Blötbergets Fastigheter AB – som är något av en följetong på hemhyra.se. Kalla lägenheter, smuts och skräp, toavatten i pannrummet är bara några exempel på vad hyresgästerna i Blötberget har fått vänja sig vid under årens lopp.
Och problem med varmvattnet är inte heller något nytt. Den här gången är det fyra hushåll i en gammal gruvarbetarlänga som varit utan varmvatten sedan den 1 oktober. Då gick den gamla varmvattenberedaren sönder och en ny sattes in. Men enligt uppgift ska den bara vara på 100 liter, vilket är alldeles för litet för fyra hushåll. Den förra ska ha varit på 400 liter.
– Det kommer inte något varmvatten alls i våra ledningar utan vi får värma vatten och åka iväg till vänner och bekanta för att duscha. De bor i närheten så vi klarar oss. Men visst är det besvärligt, med tanke på coronan och annat, säger Roger som bor i en av lägenheterna tillsammans med sin sambo.
Har du försökt få tag på hyresvärden?
– Javisst, men han svarar ju aldrig när man ringer.
När miljö- och hälsoskyddsinspektör Charlotte Olsson var på plats den 14 oktober för att ta temperaturen på varmvattnet visade termometern 12,3 grader.
Den 11 november beslutade därför miljö- och byggnämnden om ett föreläggande där man förklarade att problemen måste åtgärdas på en gång. Föreläggandet är förenat med ett vite, ett slags böter, på 50 000 kronor. Men Ludvika kommun har utfärdat många föreläggande med viteskrav mot företaget utan att situationen har förbättrats nämnvärt för hyresgästerna. Och Charlotte Olsson fruktar att det kan dröja innan varmvattenproblemet är löst.
– Först fem veckor efter att beslutet är taget kan vi be Mark- och miljödomstolen att utdöma vitet. Men domstolens beslut kan överklagas så det här kan bli utdraget, säger hon.
Charlotte Olsson tycker synd om hyresgästerna och påpekar att det här är ett problem som går att lösa.
– Att få tag på en rörmokare går i regel från en dag till en annan när det är akut, och jag tror att en varmvattenberedare inte heller är omöjlig att få tag på.
Företaget har en ny kontaktperson i Blötberget, men han har i likhet med Tino Bessou varit närmast omöjlig att få tag på.
Ulla Frodeborg, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, är inkopplad på ärendet. Liksom Charlotte Olsson har även hon haft stora problem med att få prata med den nya kontaktpersonen.
– Det här är väldigt svårjobbat i och med att vi inte får någon kontakt med honom. Vid ett tillfälle fick jag det och då lovade han att återkomma. Det gjorde han aldrig och nu går det inte att få tag på honom. Det är jätteolyckligt och man blir ledsen för hyresgästernas skull, säger hon.
Hem & Hyra har inte heller lyckats komma i kontakt med Tino Bessou, men däremot med den nya kontaktpersonen. Mannen vill dock inte ge några kommentarer.
– Jag har inget med press att göra, säger han bara.
Enligt uppgift ska hyresgästerna i huset ha blivit utan varmvatten flera gånger tidigare.
Läs också: Nu är varmvattnet tillbaka