Vadstenabo får badkar efter tvist
Hem & Hyra har tidigare berättat om hyresgästen i Vadstena som vände sig till hyresnämnden för att få hjälp att åtgärda flera brister som han upplevde i sin lägenhet. Klagomålen gällde bland annat att köksfläkten låter för mycket och att led-belysningen i ett skåp som satts in vid renovering av badrummet lyser för starkt. Dessutom ville hyresgästen att värden, utan kostnad, skulle sätta in det badkar som han ska ha blivit lovat att få i samband med renoveringen.
När hyresnämnden tog upp fallet gicks punkt efter punkt igenom och hyresvärden, kommunala Vadstena fastighets AB, gick med på att vidta vissa åtgärder.
Bland annat accepterar värden att installera ett badkar kostnadsfritt, trots att man annars brukar debitera drygt 700 kronor för arbetet. VFAB tar också på sig att besikta fläktsystemet för att undersöka om det går att göra någonting åt ljudnivån. Däremot, påpekade bolagets representant Leif Samuelsson för nämnden, får fläkten inte stängas av helt eftersom inomhusluften då blir otjänlig.
När det gäller led-belysningen menar VFAB att det bara finns en ljusstyrka på lysrören och att det därför inte går att åtgärda. Då erbjöd sig hyresgästens ombud, Torbjörn Ahlund, att försöka hjälpa till genom att klistra på en dämpande film.
Slutligen lyckades parterna också nå en kompromiss om när hyresvärden får börja ta ut den hyreshöjning som blir följden av att lägenheten renoverats och fått en högre standard. Därmed fanns inga tvistefrågor kvar som krävde hyresnämndens formella avgörande, utan nämnden skrev av ärendet.