Vägglössen kostade Mimer 200 000 kronor
För några år sedan betraktades vägglössen som näst intill utrotade i Sverige. Men skadedjuren är ett allt växande fenomen. För Västerås kommunala bostadsbolag, Mimer, kostade saneringen av vägglöss 200 000 kronor under 2013. Men eftersom arbetet delvis redovisas som ”övriga skadekostnader” finns det ett stort mörkertal. Ledningens bedömning är att det i verkligheten handlar om två eller tre gånger så mycket pengar.
Förutom det stora obehaget riskerar de lusangripna också att åka på en ekonomisk snyting. Många hemförsäkringar täcker nämligen inte saneringen av möbler och annat lösöre.
Hos Mimer hör det dock till undantagen att hyresgästen ställs till svars.
– Vi har endast i extrema fall ställt ersättningskrav och det har då handlat om fall där hyresgäster bevisligen underlåtit att rapportera in problemet under mycket lång tid. Ökar omfattningen av det här problemet måste vi kanske överväga att börja begära ersättning från våra kunder för saneringen, säger Ulf Lindblom, fastighets- och finanschef på Mimer.
En genomgång som Hem och Hyra gjort visar att de stora bostadsbolagen hanterar ersättningsfrågan väldigt olika.
Willhem, med bostäder bland annat i Västerås, är ett av många företag som inte har några särskilda rutiner för hur drabbade hyresgäster ska ersättas.
– Det avgörs utifrån de specifika omständigheterna. Vid extrema fall, då sanering inte fungerar och hyresgästen måste leva med bekymret under en längre tid, kan vi som fastighetsägare betala ut ersättning, säger Madeleine Wetterström, kommunikationschef på Willhem.
Stena Fastigheter särredovisar inte saneringen av vägglöss och kan därför inte lämna uppgifter om sina kostnader. Men företaget uppger att all sanering sker i nära samarbete med hyresgästerna. I så gott som samtliga fall står företaget för saneringen även av lösöret.
Graflunds, med lägenheter ibland annat Uppsala, Strängnäs och Eskilstuna, satsar mycket så förebyggande arbetet mot skador förorsakade av vägglöss.
– Vi försöker på olika sätt förhindra att hyresgäster får med sig vägglöss in i bostaden. Exempelvis genom att informera noga om problemet i samband med inflyttning och genom våra olika nyhetskanaler som exempelvis kundtidningen, hemsidan och nyhetsbreven, säger Anitha Wretling, informationschef på Graflunds.
Den som drabbas av vägglöss i sin lägenhet kan ha rätt till hyresnedsättning eller skadestånd.
Som hyresgäst kan man hänvisa till det som i hyreslagen beskrivs som ”skador eller brister i lägenheten till men för hyresgästen”.
För just vägglöss har hyresreduktion med 15 procent blivit praxis genom domar och överenskommelser. Men vid stora olägenheter går det att kräva större ersättning.
Hyresvärden är alltid ansvarig så länge det inte är bevisat att hyresgästen själv tagit dit ohyran.