Anki vägrade betala – då slapp hon hyreshöjningen: ”Trodde inte det var sant”
I ett vitt trähus i centrala Uddevalla bor Anki Ellegaard i sin tvårumslägenhet. Hit flyttade hon i maj förra året då hon akut behövde hitta en ny lägenhet.
– Jag hade aldrig tagit en så här dyr lägenhet om jag inte varit tvungen till det. Nu orkar jag inte flytta en gång till, jag har opererat ryggen flera gånger och den ska stelopereras nu, säger Anki Ellegaard.
Blev förbannad
En dag i vintras så hade hyresvärden satt upp en lapp i trappuppgången som beskrev hur hyrorna skulle höjas med fem procent från och med årsskiftet. Anki Ellegaard reagerade när hon såg lappen.
– Jag blev förbannad och bestört. Jag mailade hyresvärden och sa att jag inte ville gå med på den här hyreshöjningen. Sen så kontaktade jag Hyresgästföreningen och fick rådet att betala den gamla hyran, säger hon.
Hyresvärden menade att hyran behövde höjas då värme, vatten och el alla blivit dyrare. Anki Ellegaard å sin sida menade att hennes lägenhet är orenoverad och orimligt dyr.
– Hyreshöjningen gäller om man inte ifrågasätter den. Man kan göra det genom att betala sin gamla hyra och meddela hyresvärden att man inte tycker att hyreshöjningen är skälig, säger Roshan Yigit, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Ingen förhandlingsordning
Lägenheten som Anki Ellegaard bor i omfattas inte av förhandlingsordningen. Det innebär att värden förhandlar hyrorna direkt med hyresgästerna, inte med Hyresgästföreningen. Ofta så innebär det att hyresvärden informerar om hyran genom att avisera hyreshöjningen och att hyresgästen accepterar den nya hyran genom att betala sin räkning, där kan förhandlingen anses avslutad. Men, om hyresgästen istället väljer att betala sin gamla hyra och påtala för hyresvärden att hen inte accepterar den nya hyran så kan en dialog föras. Precis så berättar Anki Ellegaard att hon gjorde.
– Då fick jag ett mail om att det saknades 500 kronor på min hyra och att om jag inte betalade så skulle de ta det hela vidare till inkasso, säger hon.
Hyresgästföreningens förhandlare Roshan Yigit tog då kontakt med hyresvärden.
– När det saknas förhandlingsordning kan hyresvärden göra så här. Betalar hyresgästen den nya högre hyran så är det som om att hyresgästen godkänner den nya hyran. Förmodligen är det därför de skickade påminnelsen, för att skrämma fram ett godkännande. Vi blir oroliga när vi ser det här förfarandet. Vi kan bara utgå från att de gör så här även i andra fall, säger han.
Dagen därpå så var problemet dock löst och Anki Ellegaard fick istället behålla sin tidigare hyra.
– Det var jätteskönt, jag trodde inte det var sant. Det var en enorm lättnad när jag fick beskedet, speciellt nu när hyrorna höjs så mycket, säger hon.
Kan bli tal om hyressänkning
Enligt Hyresgästföreningens förhandlare Roshan Yigit så ligger Anki Ellegaards lägenhet så pass högt i pris att det till och med kan bli tal om en hyressänkning.
– Våra medlemmar kan alltid höra av sig till oss så kan vi göra en preliminär bedömning av hyrans skälighet. I det här fallet har vi sett hur hyresvärden uppenbarligen haft oskäliga hyror som de inte åtgärdat. Vi ska försöka få värden att inkludera fastigheterna i förhandlingsordningen framöver säger han.
Samtidigt menar Roshan Yigit att det kan bli svårt att få till en hyressänkning nu när hyran börjat betalas in och Anki Ellegaard undvikit hyreshöjning.
– Men vi får se, jag kanske vill ta tag i den kampen när operationen är gjord och livet rullar på som vanligt igen. Nu vill jag bara ha trygghet och lite lugn och ro, säger hon.