Vägrade renovera badrum – hotas av 100 000 i böter

Tyresö Tyresö Bostäder hotas av 100 000 kronor i vite om de inte åtgärdar ett fuktskadat badrum. Detta enligt ett beslut av Södertörns Miljö- och hälsoskyddsförbund. Bolaget hävdar att det inte är något fel på badrummet och har överklagat beslutet till Länsstyrelsen.
Foto: Kenneth Samuelsson
Flera hyresgäster på Angelikagränd har problem med fukt och mögel i badrummen.

Matthew Condron bor hos Tyresö Bostäders och har haft hälsobesvär i flera år som han kopplar till fukt- och mögelproblem i badrummet.

– Jag flyttade in 2007 men 2015 upptäckte jag mögel i fogarna. Jag tog bort det men det kom tillbaka lika fort. Min astma har förvärrats de senaste åren, säger han.

Läs ocksåHela vinden var full av mögel – värden ber om ursäkt

År 2017 besiktade ett konsultföretag badrummet, konstaterade brister och föreslog att det skulle renoveras. Samma slutsats drog Heli Lehtonen, handläggare på Södertörns Miljö – och Hälsoskyddsförbund, som inspekterat badrummet i mars 2017.
– Det var fukt i badrumsgolvet och mögel i badrummet, säger Heli Lehtonen som förelade Tyresö Bostäder att renovera badrummet.

Men därefter har inget hänt hemma hos Matthew Condron. Bakgrunden är att Tyresö Bostäder anlitade ett annat konsultföretag som besiktade badrummet och efter det drog bostadsbolaget slutsatsen att det inte var något fel på badrummet som därför inte behövde renoveras i nuläget.

Södertörns Miljö – & Hälsoskyddsförbund svarade med att förelägga bolaget att åtgärda badrummet, men nu med hot om vite på 100 000 om de inte renoverar.

Läs ocksåFå klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka omEn tredelad bild som visar en äldre kvinna, ett helt trasigt köksgolv och en trasig fasad.

Tyresö Bostäder replik var att överklaga beslutet till Länsstyrelsen i Stockholm där det nu legat i cirka ett år i väntan på avgöranden.

Heli Lehtonen tycker det är bra att Länsstyrelsen avgör ärendet.
– Eftersom det fanns två motstridiga rapporter tycker jag det är bra att Länsstyrelsen vägleder oss hur vi ska agera, säger hon.

Matthew Condron har slutat räkna alla personer som besökt lägenheten de senaste åren.
– De bara skickar gubbar efter gubbar men det har inte blivit bättre. Min räddning är att jag kan gå ut på uteplatsen och få frisk luft, säger han.

Läs ocksåFullt av mögel och fukt när över hundra lägenheter hos jättevärden inspekterades: ”Barnen är sjuka ofta”Ett kollage som visar ett helt trasigt golv i ett kök vid ett par fötter, en ung kvinna som håller i ett litet barn och en trasig kökslucka samt en skylt med texten "Kupolen fastighets AB tel 010-2525200 www.kupolenfastigheter.se mail@kupolenfastigheter.se Sök bostad".

Han pekar på att flera grannar har fått renoverat sina badrum efter att ha haft liknande problem.
– Det är för jäkligt att de inte fixar mitt badrum men flera andras. Jag behöver ett nytt badrum för min hälsas skull, säger han.

Grannen Lotta Westman berättar att hon haft likadana problem med fukt och mögel i kakelfogarna.
– Det luktade inte så fräscht i badrummet och när jag städade bort möglet så kom det tillbaka fort igen. Efter flera års tjat fick jag till slut ett nytt badrum för ett år sedan, säger hon.

Hem & Hyra har vid upprepade tillfällen sökt flera personer i ledningen på Tyresö Bostäder för att ställa frågor kring ärendet, men de har inte svarat.

I sitt överklagande till Länsstyrelsen i oktober 2017 skriver Per Ihr, Tyresö Bostäders underhållschef, att bolaget tar hyresgästens hälsa på fullaste allvar. Han skriver också att bolaget genom en second opinion har kunnat utesluta att badrummet är felkällan och att hyresgästens upplevda problem troligen beror på att linoleummattorna håller på att brytas ner.  ”Med stöd av den rapport som utredningen rha umynnat i, så beställer Tyresö Bostäder utan vidare dröjsmål byte av samtliga mattor för att säkerställa hyresgästens hälsa”

Men Matthew Condric berättar att bolaget inte alls har tagit initiativ till att byta mattor.

– De har inte gjort någonting åt mattorna. Jag har bytt mattor i hallen och köket men jag fick betala det genom min underhållsfond. Men jag tror inte det är problmete, mina hälsobesvär har inte minskat efter det, säger han.

Läs också Kritiserad värd tvingas kartlägga fukt och mögel: "Långtgående eftersatt underhåll" Hyresgäst stämdes för att ha målat med fel färg – ovanlig badrumstvist avgjord efter fem år

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.