Vanligt med misskötta hyreshus hos privata värdar
En fastighet i Bodafors med sex lägenheter är grovt eftersatt. Det kunde Hyresnämnden nyligen konstatera efter besiktningen som blev aktuell när en av hyresgästerna tog saken upp i nämnden.
Hyresgästens spis har ett elfel som gör att om man sätter på en spisplatta kan en annan bli varm. Ett flertal eluttag sitter lösa i väggen i vardagsrummet. Badkaret saknar front och ben. När man spolar i toaletten kommer det upp avloppsvatten i badkaret. Det blir ofta stopp i toaletten. Det saknas en duschstång för att fästa duschmunstycket och det är dåligt vattentryck. Hyresgästen saknar även nyckel till ytterdörren som leder in i trapphuset. Köket saknar skåpluckor. Hon saknar dessutom ett förråd, något som varje hyresgäst har rätt att ha.
Värden å sin sida hävdar att lägenheten var i gott skick när hyresgästen tillträde lägenheten. Han medger tvärtom inga åtgärder i lägenheten.
Men efter Hyresnämndens besiktning, fick värden nu åtgärdsföreläggande på alla de brister som hyresgästen åberopat. Dessutom visade besiktningen ännu fler brister i bland annat tvättstugan.
Hyresfastigheten i Bodafors är med andra ord grovt eftersatt. Men tyvärr utgör den inget undantag. Bland privata värdar med få fastigheter är det vanligt med eftersatt underhåll.
– Vem som helst kan köpa en hyresfastighet och bli värd. Det finns inga kontroller eller krav på kunskap om vad det innebär att vara värd, säger Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen.
Just därför är det viktigt att hyresgästerna är medlemmar i Hyresgästföreningen som kan hjälpa till vid problem med värden. Den yttersta åtgärden är tvångsförvaltning. Det innebär att kommunen tar över förvaltningen av en misskött fastighet.
– Men det ska gå mycket långt innan man sätter in den åtgärden. Därför uppmanar vi hyresgäster att reagera på missförhållanden i ett tidigt skede. Då kan vi sätta press på värden och få denne att åtgärda bristerna, säger Ingrid Buskas.