Annons

Varannan värd skickar sena hyror direkt till inkasso – Amanda fick anstånd och klarade sig

Västmanland Den som är sen med hyran får i många fall ingen påminnelse. Nästan varannan hyresvärd i Hem & Hyras undersökning går direkt till inkasso. Det undvek Amanda. Hon fick anstånd och hann ta extrapass på jobbet för att få in pengarna som behövdes.
En delad bild där den ena bilden är en kvinna som tittar bort. Den andra ett papper med texten inkasso.
Foto: Monika Steczko
När Amanda förstod att hon inte skulle klara att betala hyran kontaktade hon sin hyresvärd.

Nära på hälften av de största allmännyttiga bostadsbolagen i Sverige skickar ingen påminnelse vid sen hyra – 23 av 50. Många går i stället vidare med ett inkassokrav direkt. Den som inte betalar till inkasso riskerar att ärendet hamnar hos Kronofogdemyndigheten med ytterligare avgifter och risk för vräkning.

– Det här är något som skapar stor oro, särskilt om man alltid skött hyran tidigare, säger Johan Candler, jurist på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåDärför är utrikesfödda överrepresenterade hos Kronofogden – inte bara pengar som är problemet
Johan Candler är förbundsjurist på Hyresgästföreningen.

Han tycker att hyresvärdar kunde kosta på sig att skicka påminnelser.

– Man skulle önska att systemet var lite mer individanpassat. Stora bostadsbolag anlitar inkassobolag, och de gör ingen skillnad på om det är första gången man är sen eller om man varit sen många gånger.

Skapar stor oro

Enligt honom finns det en stor okunskap bland allmänheten om vad ett inkassokrav innebär.

– En del tror att det är en betalningsanmärkning de har fått, men det är det inte. Men självklart är det viktigt att betala korrekta krav så snart som möjligt.

MKB i Malmö med cirka 26 000 lägenheter är ett av bolagen som inte skickar påminnelse. De skickar den sena hyran direkt till inkasso.

– Vi vill agera snabbt och göra det tydligt att vi ser allvarligt på detta. Även Malmö stad tycker det är bra att vi agerar fort då socialtjänsten kan kopplas in snabbare, säger kommunikationschef Margaretha Söderström.

Läs ocksåHögsta hyreshöjningen hittills för 2025 finns i FalkenbergNicklas Lidholm, Per Arbin
Händer som har öppnat ett brev med texten inkasso.
Inkassokrav.

När Hem & Hyra gjorde samma undersökning för fem år sedan var det ännu fler bostadsbolag som inte skickade påminnelser: 40 av 50.

Inkassokraven minskade

ABK i Kristianstad började förra året att skicka sms-påminnelser vilket har minskat antalet inkassokrav med 25 procent. I Huddinge är Huge bostäders efterfarenhet tvärtom. Sedan de slutade med påminnelser och skickar sena hyror direkt till inkasso har deras krav minskat med 50 procent.

Annons

Hem & Hyras sammanställning visar att bostadsbolagen har helt olika strategier. De som förespråkar snabba inkassokrav menar att det får folk att skärpa sig när det gäller betalning av hyran. I många fall räcker det att hyran är sen med några få dagar för att kravet ska hamna i brevlådan. Inkassoföretaget har då lagt på en extra avgift på 180 kronor.

Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

Vardagsmat med inkassokrav

Att skicka obetalda hyror till inkasso är vardagsmat för bostadsbolagen. Till exempel gör Helsingborgshem det cirka 160 gånger i månaden och HFAB i Halmstad 175 gånger.

En hyra är sen så fort förfallodatumet är passerat. Tiden för när bostadsbolaget eventuellt skickar en påminnelse skiljer sig, mellan två och tio dagar, enligt vår undersökning. Inkassokrav kan skickas efter mellan tre och 20 dagar.

Amanda har en brokig bakgrund med bland annat dålig ekonomi – men hon har alltid prioriterat att betala hyran.

Den som är sen med hyran är inte ensam. Många tusen personer i Sverige har varje månad svårt att betala hyran i tid.

Gävlebon Amanda, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen, har varit en av dem. Hon har en brokig historia med missbruk och ekonomiska svårigheter. Att hyran ska prioriteras har hon dock med sig från barnsben. Att förlora sitt boende är det sista hon vill. När hon förstod att hon inte skulle ha möjlighet att betala en hyra kontaktade hon därför direkt sin privata hyresvärd, som var förstående.

Jobbade ihop pengarna

Hon fick anstånd i en månad. Under tiden hann Amanda ta extrapass på jobbet och betalade sedan två hyror på samma gång.

Det är hon tacksam för. Hon fick bo kvar och undvek inkassokrav och avgifter – och risken att hamna hos Kronofogden.

I dag håller hon lika hårt i prioriteringen att betala hyran – men det kan betyda att annat får vänta.

– Mina föräldrar har lärt mig att man alltid ska betala hyran och elen före något annat. Jag vill inte missa någon hyra, men det händer att jag prioriterar bort annat. Kanske skjuter jag på andra räkningar, säger hon.

Hyresgäster prioriterar att betala hyran

Trots stigande priser och tuffare ekonomiska tider de senaste åren tyder inget på att hyresgäster i mindre utsträckning betalar sin hyra. Hyresgästföreningen ser ingen ökning, Kronofogden har inte fått några sådana signaler och inga bostadsbolag som vi pratar med har märkt någon skillnad.

Annons

Så många gör förmodligen som Amanda.

En man som står vid ett fönster och tittar rakt fram.
Johan Perup är jurist på Hyresgästföreningen.

– Jag tror att många nu håller hårt på att betala just hyran, man håller hårt i sin lägenhet. Definitivt mer nu än tidigare, säger Johan Perup som är jurist på Hyresgästföreningen i norra Skåne.

Det kan finnas många anledningar till att vara sen med hyran. Helt enkelt att pengarna inte finns för tillfället eller så strular Försäkringskassan eller a-kassan. Det händer också att hyresgäster av misstag betalar fel hyresavi och de registreras på fel månad hos hyresvärden. Oavsett anledning ska man alltid höra av sig till sin hyresvärd.

Positiva till avbetalningsplaner

I Hem & Hyras undersökning anger en majoritet av bostadsbolagen att de är positiva till avbetalningsplaner eller anstånd – vilket inkassobolagen i många fall sköter åt dem.

Men förbehållet är ofta att hyresgästerna själva måste höra av sig och helst innan hyran går till inkasso.

En man som står och bläddrar i en pärm.
Johan Perup, jurist.

Juristen Johan Perup önskar, som sin kollega, att alla bostadsbolag skickade påminnelser. Han säger att han själv hade förväntat sig det.

– Det handlar om förtroende. Hade det varit ett företag och jag blivit behandlad så hade jag bytt. Men som hyresgäst kan man inte bara byta. Men sen är jag den första att skriva under på att hyran ska betalas i tid och jag är inte emot varningar.

Läs vidare: Därför är utrikesfödda överrepresenterade hos Kronofogden – inte bara pengar som är problemet

Direkt till inkasso eller påminnelse?
Så gör de största bolagen

Bostadsbolag Skickar påminnelse
AB Bostaden i Umeå Nej
Bostadsbolaget, Göteborg Nej
Bostäder i Borås Ja
Botkyrkabyggen Nej
Eidar, Trollhättan Ja
Eskilstuna kommunfastigheter Nej
Familjebostäder, Göteborg Nej
Familjebostäder, Stockholm Ja
Förbo (Mölndal, Härryda, Kungälv, Lerum) Nej
Förvaltaren, Sundbyberg Nej
Gavlegårdarna, Gävle Ja
Gotlandshem Ja
Halmstads fastighets AB Ja
Helsingborgshem Ja
Glada Hudikhem Nej
Huge, Huddinge Nej
Hyresbostäder, Norrköping Ja
Järfällahus Nej
Kalmarhem Ja
Karlstads bostads AB Nej
Kopparstaden, Falun Nej
Kristianstadsbyggen Ja
LKF, Lund Ja
Lulebo Nej
Mimer, Västerås Ja
Mitthem, Sundsvall Nej
MKB, Malmö Nej
Pitebo Ja
Platen, Motala Ja
Poseidon, Göteborg Ja
Sandvikenhus Ja
SGS studentbostäder, Göteborg Nej
Signalisten, Solna Ja
Sigtunahem Nej
Skelleftebostäder Nej
Skövdebostäder Ja
Sollentunahem Nej
Stockholms kooperativa bostadsförening Ja
Stockholmshem Nej
Stångåstaden, Linköping Ja
Svenska Bostäder, Stockholm Nej
Telge bostäder Ja
Tunabyggen, Borlänge Nej
Uddevallahem Ja
Uppsalahem Ja
Varberg Bostad Ja
Väsbyhem, Upplands Väsby Ja, första gången.
Vätterhem, Jönköping Ja
Vidingehem Ja
Örebrobostäder Nej

Fakta: Inkasso ofarlig i sig
  • Inkasso är företag som driver in skulder med kravbrev och tar en avgift för det.
  • Inkasso ska inte förväxlas med Kronofogden som är en statlig myndighet som har rätt att driva in skulder, bland annat genom utmätning av lön eller egendom som till exempel bilar.
  • Ett inkassokrav är inte en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning är en uppgift hos ett kreditupplysningsföretag om att en skuld hos Kronofogden inte är betald i tid.
  • Får man en betalningsanmärkningar kan man under minst tre år få problem med att till exempel ta lån, teckna abonnemang eller hyra lägenheter.
  • Stämmer inte inkassokravet kan man bestrida det.
  • Eftersom Kronofogden inte gör några egna utredningar är det viktigt att bestrida kravet om man anser att det är fel. Gör man inte det och betalar inte får man en betalningsanmärkning.
  • Vill hyresvärden gå vidare med kravet måste de stämma i tingsrätten.

Källa: Hyresgästföreningen, Kronofogden

Läs också Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas Mellanhanden Svea Apartments tvingas återbetala ockerhyra – drabbad hyresgäst: "Jag hoppas de går under"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.