Varbergsvärd tvingas förhandla
Helge Ekdahl har bott på Mejerivägen utanför Varberg i tre år. Han känner hyresvärden Bo Nilsson sedan tidigare, och har inget att anmärka mot hur Fastighets AB Larsbörs sköter husen.
– Mot mig har han varit bra. Jag tycker att det funkar bra här.
Samtidigt är Helge tacksam för att slippa förhandla hyrorna själv.
– Jag kan inte, och vill inte. Jag är ju inte insatt i något sådant.
Larsbörs har försökt riva upp det drygt 20-åriga avtalet om att förhandla hyror med Hyresgästföreningen. Men nyligen bestämde hyresnämnden att avtalet ska finnas kvar, eftersom ett flertal hyresgäster ville det.
Samtidigt har Larsbörs varit en följetong hos Hyresgästföreningen i flera år – något som fått föreningen att utse Varbergsvärden till en av landets värsta.
– När det är flera saker blir man lite mer uppmärksam. Speciellt om samma fel och brister kommer tillbaka och inte åtgärdas. Då tycker vi det är viktigt att driva, säger Hyresgästföreningens jurist Evelina Larson.
För ett år sedan hamnade Larsbörs på Hem & Hyras svarta lista. Då hade värden fått ett åtgärdsföreläggande med krav på att fixa ett antal brister hemma hos Helges granne Jessica Persson: ett fuktskadat badrumsfönster, en fuktskadad bänkskiva i köket och en trasig strömbrytare i ett av rummen.
Inte heller kylskåpet, diskmaskinen och torktumlaren fungerade som de skulle. I samband med hyresnämndens prövning erbjöd sig värden att byta ut dem mot bättre begagnat, och slapp därmed åtgärdsföreläggande för just detta.
Även miljöförvaltningen har varit inkopplad till följd av undermålig ventilation i Jessicas lägenhet. Kommunen hotade med vite om inte värden hindrade fuktskador av den typ som förekom i badrummet. Då hade kommunen i nästan ett år krävt Larsbörs på åtgärder mot fuktproblemen.
Nu har Hyresgästföreningen ansökt om ett nytt åtgärdsföreläggande hemma hos Jessica Persson. Problemen med bänkskivan i köket består, och även diskmaskinen och ugnen behöver bytas ut eller åtgärdas.
Vidare fungerar inte värmen i ett av rummen, enligt ansökan. Som mest har det under vintern varit 14 grader i rummet när Hyresgästföreningens fastighetstekniker har mätt temperaturen.
– Allt är halvdant, och när något går sönder byts det ut mot något annat halvdant. Hos dem han tycker om byts det ut mot något nytt om lösningen inte funkar. Men inte hos oss andra, säger Jessica Persson.
Hon konstaterar att hyresvärden har en maktposition gentemot hyresgästerna.
– Folk vågar inte säga ifrån. De tror att man kan bli utsparkad då. Men det funkar ju inte så. Jag vill ha en fungerande relation med min hyresvärd, det ligger i mitt intresse likaväl som det borde ligga i hans.
Flera hushåll i kvarteret har bett Hyresgästföreningen om hjälp eftersom värden aviserat att han vill stänga det gemensamma soprummet. I stället ska hyresgästerna ha varsin soptunna och stå för sophämtningen själva.
Larsbörs framhåller å sin sida att det finns en överenskommelse med Hyresgästföreningen från 2002 om just sophämtningen. I protokollet står att hyran ska vara oförändrad, men att Hyresgästföreningen utgår ifrån att värden når en uppgörelse med varje enskild hyresgäst i frågan.
Hem & Hyra har pratat med Bo Nilsson, som bara vill ge kommentarer vid ett personligt möte. När det inte går avböjer han möjligheten att kommentera per telefon.
Han har tidigare sagt till Hem & Hyra att han tycker att han sköter lägenheterna till belåtenhet.
PROBLEM MED VÄRDEN? Klicka här för att gå med i FB-gruppen Värsta värden.