Annons

Värd betalade inte elräkningen – hyresgäst tvingades köpa spritkök

Södertälje Iskalla lägenheter och ständiga strömavbrott. Flera hyresgäster som hyr lägenheter i en stor villa utanför Södertälje är rejält missnöjda. När elen var borta i flera dagar så tvingades en hyresgäst köpa ett spritkök för att kunna laga mat.
Foto: Kenneth Samuelsson
Christina Divén och Camilla Danilda vill att bristerna i huset åtgärdas.

Den stora villan på landet utanför Södertälje ligger idylliskt med utsikt över en sjö och åkrar. Men för flera hyresgäster som flyttade in i villan förra sommaren blev det inte riktigt som de hade tänkt sig. Christina Diven och Camilla Danilda berättar att varningsklockorna ringde när de flyttade in.

– Det fanns ingen garderob i min lägenhet och när jag bad om det så svarade värden med att ställa en garderob i en kartong utanför min dörr som de tyckte jag skulle montera ihop själv, säger Christina Diven.

De hade knappt flyttat in förrän det blev flera strömavbrott, i ett fall i fyra dagar. Det slutade med att Christina Divèn åkte och köpte ett spritkök för att kunna laga mat och koka kaffe.
– Det var jobbigt eftersom vi fick reda på att elräkningen inte var betald och vi inte visste hur länge elen skulle vara borta eller när den skulle försvinna igen. Det var en oro, säger hon.

För Camilla Danildas familj var det extra jobbigt eftersom hennes son hade brutit benet och hon behövde kunna ringa läkare och sjukhuspersonal.
– Vi kunde inte laga mat, ladda mobiler eller datorn. Sedan fick vi hjälp av en granne som drog hit en förlängningskabel så kunde få låna el. Hyresvärdens respons var att hon kunde betala elräkningen om vi swishade hyran direkt, säger hon.

De berättar att de tog hjälp av Hyresgästföreningen och att hyresvärden gick med på att delvis ersätta dem för förstörd mat och utlägg för att äta ute.
– Sedan dröjde det till oktober – november då Christina Divèn, som jobbar hemma, kände att det var kallt i lägenheten. Vintern kom och temperaturen inomhus gick ner till fjorton-femton grader.

På golvet i Camilla Danildas lägenhet kunde det vara tio-elva grader.
– Vi har fått låna duntäcken av vänner men man blir nästan deprimerad av att gå upp på morgonen när det är elva grader på golvet. I min dotters klädkammare var det sex grader, säger Camilla Danilda.

Hyresgästerna kontaktade Miljökontoret i Södertälje kommun och bad om hjälp Miljökontoret kontaktade hyresvärden som svarade att problemet berodde på problem med bergvärmepumpen. Värden försökte lösa problemet genom att ge hyresgästerna el-element. Men det var starten på ett annat problem. De många elementen gjorde att elsystemet inte räckte till och propparna gick stup i kvarten.
– Vi får byta minst en propp varje dag, en kväll fick vi gå ut till proppskåpet och byta fjorton proppar, otroligt jobbigt. Vi måste få kompensation i form av lägre hyra, säger Christina Divèn.

Flera hyresgäster vittnar också om att varmvattnet tar slut ibland och det inte går att duscha.
– Jag betalar 7 900 kronor för 63 kvadratmeter och ändå är det så dåligt, det känns ruttet, säger Camilla Danilda.

När det stod klart att problemen fortsatta så svarade miljökontoret med att nyligen skicka ett föreläggande till hyresvärden med krav på att se till att det är minst 18 grader i lägenheterna. Miljökontoret skriver i föreläggandet att de har försökt få kontakt med hyresvärden flera gånger utan att lyckas.

Men det finns saker som talar för att det kan bli ännu sämre för hyresgästerna i villan.
I sitt föreläggande till värden skriver miljökontoret att de har varit i kontakt med Telge Nät AB som sagt att hyresvärden inte betalat någon elräkning sedan april 2020. ”Flera obetalda räkningar var på väg till inkasso. Telge Nät AB räknade med att elen helt skulle stängas av i mitten på mars 2021”, skriver miljökontoret i föreläggandet till värden.

Hem & Hyra har sökt hyresvärden vid upprepade tillfällen för att ställa frågor, dock utan att att lyckas nå personen.
När det gäller el-avbrotten skriver hyresvärden i ett mejl till en av hyresgästerna i augusti 2020 .

”Hej,
Jag är självklart mycket ledsen över att ni drabbats av elavbrott vid flera tillfällen. Bakgrunden är sådan att vi har sålt fastigheten men inte fått betalt för den vilket medfört att löpande betalningar blivit lidande. Det är alltså egentligen den nya ägarens ansvar men jag vill göra vad jag kan för att snarast möjligt få igång elen.”

Hon skriver vidare att hon vore tacksam om hyresgästerna kan swisha in månadshyran omgående.
”Jag har då möjlighet att ordna med påkoppling under dagen”.

Men när Hem & Hyra söker efter fastigheten på nätet så visar det sig att den fortfarande är till salu.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.