Värd satsar på hembesök
Med 100 färre omflyttningar per år försvinner arbetsuppgifter som annars hör till flyttar – besiktningar och andra administrativa sysslor. Personalen ska i stället göra hembesök hos nyinflyttade hyresgäster.
– Utan pekpinnar vill vi börja bygga relationer med de boende. Det handlar även om boinflytande. Vi vill att hyresgästerna ska engagera sig, säger Stefan Nilsson, som är vd för Karlshamnsbostäder.
Besöken ska handla om rättigheter och skyldigheter som hyresgäster har, ordningsregler för sopsortering och tvättstuga, samt att svara på eventuella frågor som hyresgästen har. Återbesöken förväntas komma i gång efter 1 januari nästa år.
– Det kommer att ge hyresgäster betydligt mer information än vid en snabb inflyttning.
Många nya hyresgäster är nyanlända. Bolaget har redan påbörjat integrationsutbildning för personalen, men Stefan Nilsson vill inte kalla hembesöken för ett integrationsprojekt.
– Nej, för vi kommer gå även till ursvenskar, om jag får uttrycka mig så. Det kan vara tidigare villaägare som absolut inget vet om hyresrätt. Vi kommer att anpassa budskapen till vem vi har framför oss. Det är inte så lätt som det låter men det är en ansats. Vi vill inte förolämpa någon, säger Stefan Nilsson.
Till omflyttningar räknas uppsägningar som fylls på med nya kontrakt. I år räknar Karlshamnsbostäder med cirka 320 omflyttningar, varav cirka 100 interna. År 2015 var det totalt 344 omflyttningar och år 2014: 446 stycken.