Värd tog ut halv miljon i överhyra – hyresgästen Lars: ”Dålig stil”
Lars Johansson flyttade in i sin lägenhet hos Husia AB för 2,5 år sedan. Med kyrkan på ena sidan och Gullmarsfjorden på den andra ligger hans hyreshus mitt i Lysekil. Vad Lars inte visste var att månadshyran på 6 750 kronor, som han började betala, var betydligt högre än den som förhandlats fram med Hyresgästföreningen.
– Sånt där har man ju inte koll på. Hur skulle man kunna ha det? undrar Lars Johansson.
Det var först i vintras, när Hyresgästföreningens jurist Ludvig Möller hörde av sig, som Lars förstod att han hela tiden betalat för mycket.
– Eftersom hyran höjts procentuellt varje år har överhyran blivit större och större. Om man slår ut det så har jag betalat ungefär 600 kronor för mycket varje månad. När jag betalade som mest låg månadshyran på 7 359 kronor när det egentligen skulle vara 6 759 kronor, säger Lars Johansson.
Och Lars är inte ensam. Minst 18 av Husias hyresgäster har, enligt Hyresgästföreningen, betalat för mycket.
– Det började med att en av Husias hyresgäster hörde av sig till oss med en fråga om hyran var skälig. Vi kunde då konstatera att hyran översteg den framförhandlade, säger Ludvig Möller på Hyresgästföreningen.
För att undersöka om överhyran var ett enstaka misstag eller om fler var drabbade skickade Hyresgästföreningen ut ett informationsbrev till sina medlemmar.
– Svaren från 18 av dem visade att även de hade betalat mer i hyra än vad som stod i vår förhandlingsöverenskommelse med Husia, säger Ludvig Möller.
För hälften av de aktuella lägenheterna har Husia invänt att man höjt standarden, vilket de anser motiverar hyreshöjningen. Men enligt Ludvig Möller ska inte detta påverka pengarna som nu ska betalas tillbaka.
– Om Husia vill höja den kollektivt förhandlade hyran för de här lägenheterna kan de begära en ny förhandling. Men vi på Hyresgästföreningen kommer inte att acceptera någon retroaktiv hyreshöjning för standardhöjande åtgärder som utförts tidigare, säger Ludvig Möller.
VD signerade kontrakten
Hyresgästföreningens utredning visade att Husia systematiskt sedan 2020 låtit nyinflyttade hyresgäster skriva på kontrakt med överhyror. Och att det var bolagets vd, Jessica Sterner, som signerade hyreskontrakten. Enligt Ludvig Möller rör det sig om cirka en halv miljon kronor, som Hyresgästföreningen nu kräver att Husia betalar tillbaka.
Det finns dessutom risk att ännu fler hushåll kan vara drabbade.
– Därför uppmanar vi hyresgäster som flyttat in i sina lägenheter från år 2020 och framåt att kontakta oss. Då kan vi kontrollera om den uttagna hyran överensstämmer med den förhandlade, säger Ludvig Möller.
Det är tillåtet att avtala bort den så kallade förhandlingsklausulen. Det får i så fall ske först efter att hyresförhållandet pågått i minst tre månader, en tidsperiod som har lagts in för att undvika utpressningssituationer. Enligt Ludvig Möller har Husia kontaktat vissa hyresgäster just för att försöka avtala bort förhandlingsklausulen.
– Det är något vi starkt avråder ifrån, säger Ludvig Möller.
Husia har delvis erkänt sitt misstag och börjat betala tillbaka. Lars Johansson fick först 13 453 kronor insatta på sitt konto. När han, med Hyresgästföreningens hjälp, även krävde ränta på pengarna han legat ut med kom det ytterligare 1 760 kronor.
– Det känns bra att ha fått tillbaka pengar. Men det är klart att är dålig stil av Husia att göra så här. Och någon ursäkt eller förklaring har jag inte fått, säger Lars Johansson.
En annan hyresgäst, som under flera år betalat för mycket, är Christoffer Gennestad. Även han blev uppmärksammad på felet när Hyresgästföreningen hörde av sig.
– Det visade sig att vi betalat för mycket i hyra ända sedan vi flyttad in för tre och ett halvt år sedan. Man blir irriterad, på gränsen till förbannad, säger Christoffer.
Husia har nu återbetalat drygt 24 000 kronor till Christoffer och hans familj.
– Vi fick in pengarna på en fredag, så den kvällen unnade vi oss lite finare fredagsmys. Annars har pengarna gått åt till sånt vi behövde, säger Christoffer.
VD:n om upptäckten av felaktiga hyror: ”Kom som en chock”
Jessica Sterner är vd för Husia AB. Hon säger att upptäckten av de felaktiga hyrorna ”…kom som en chock” även för dem.
– Det har blivit fel vid kontraktsskrivning, alltså när en ny hyresgäst flyttar in. Ofta handlar det om att vi gjort standardhöjande åtgärder som höjer hyran men där vi missat att förhandla det med Hyresgästföreningen, säger Jessica Sterner.
Hur kunde ni missa att förhandla med Hyresgästföreningen?
– Vi litade på förvaltarna som vi anlitade. Sen har vi naturligtvis ansvar för kvalitetskontroll och där har vi brustit, säger Jessica Sterner.
Enligt Jessica Sterner har vissa hyror varit högre än de förhandlade medan andra har varit lägre.
Innebär det att ni kommer att kräva pengar av hyresgäster som betalat för lite?
– Det är för tidigt att svara på. Nu städar upp i det här och inför nya säkra processer, säger Jessica Sterner.
När kommer alla era hyror vara korrekta?
– Senast vid årsskiftet.
Vad vill du säga till era hyresgäster som undrar om de betalar rätt hyra?
– Att de ska höra av sig till oss så reder vi ut det.
Utöver återbetalningen på cirka en halv miljon kronor begär Hyresgästföreningen ett skadestånd på drygt 1,2 miljoner kronor av Husia. Ärendet kommer att tas upp i Hyresnämnden den 24:e oktober.