Värd kan tvingas betala tillbaka överhyra på 184 000 kronor
Det tog ett tag innan hyresgästerna reagerade på att de hade en ovanligt hög hyra för sin 2:a på cirka 80 kvadratmeter. I ett samtal med en av Hyresgästföreningens förhandlare kom det förra året upp till diskussion.
När förhandlare Karl- Mikael Jensen undersökte saken närmare upptäckte han att det inte fanns någon dokumentation om att hyran var förhandlad efter en större renovering som skett fem år tidigare. Det skulle ha skrivits in i så kallade hyreslistor då det råder förhandlingsordning mellan hyresvärden och Hyresgästföreningen.
– Innan de flyttade in skulle lägenheten renoveras och enligt värden sedan förhandlas med oss. Det var också det hyresgästerna fick höra men som det ser ut gjordes det aldrig. Hyresgästerna hade ingen anledning att ifrågasätta hyran när de flyttade in, säger Karl- Mikael förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.
Han har nu granskat hyran och lägenhetens standard närmare och kommit fram till att paret har betalat över mellan 2 300 och 2 400 kronor för mycket varje månad sedan våren 2014. Det betyder cirka 170 000 kronor plus ränta, totalt 184 000 kronor.
Hyresgästföreningen har pratat och förhandlat med hyresvärden men de har inte lyckats komma överens. Värden anser att ansvaret ligger på det dåvarande ombudet.
– Men jag menar att de ändå har huvudansvaret och hyresgästerna ska inte bli lidande, säger Karl-Mikael Jensen.
Eftersom de inte lyckats komma överens har Hyresgästföreningen nu drivit saken som ett återbetalningsärende till hyresnämnden. Grunden för talan är att värden struntade i sin förhandlingsskyldighet när denna höjde hyran utan att först förhandla enligt hyresförhandlingslagen. Enligt lagen ska också den som inte ”iakttar skyldigheten att förhandla” betala tillbaka till hyresgästerna vad han tagit ut för mycket.
Skulle Hyresgästföreningen ha upptäckt missen tidigare?
– Vi har nog gjort så rätt vi kunnat, vi har trott att hyran var rätt satt efter lägenhetens standard. Det fanns ingen som indikerade annat, säger Karl Mikael Jensen.
Vejbyhem, som är ett dotterbolag till Järneken, meddelar i ett mejl att de inte vill prata om ärendet så länge det pågår förhandlingar eller innan hyresnämnden eventuellt kommer med ett beslut.
I svaromålet som har lämnats in till hyresnämnden verkar bolaget överraskad över återbetalningskravet. ”Det är med bestörtning man ser Hyresgästföreningens agerande”. Värden skriver att de har varit aktiva i 40 år och aldrig behövt lösa någon konflikt i hyresnämnden. Enligt värden har man helt och fullt litat på en konsult man anlitade och att denne var med och satte hyran och dokumenterade den på rätt sätt.
Man anser vidare att hyran är korrekt eftersom lägenheten handikappanpassades och fick nyproduktionsstandard 2014. Man vill inte ta något ansvar utan vill att konsulten och Hyresgästföreningen tar det civilrättsliga ansvaret för missen att hyresnivån aldrig dokumenterades.
Ärendet är ännu inte uppsatt till förhandling i Hyresnämnden i Malmö.