Värdarna som hyresgästerna tycker har bäst kundservice
Kundkristallen är ett prestigefullt pris bland landets privata och kommunala fastighetsägare, där de tävlande gör upp om bästa service och kvalitet.
I årets omgång deltog 60 stora och medelstora företag som i fjol genomfört kundundersökningar tillsammans med konsultföretaget Aktivbo.
Segrare är de företag som gjort största förbättringen av sin service jämfört med förra mätningen, eller fått högst totalresultat inom kategorierna service, produkt och varumärke.
Totalt tar 175 av landets bostadsbolagen då och då hjälp av Aktivbos tjänster. Enligt vd Erik Högberg har de som ofta ställt upp på kundmätningar en bättre utvecklingskurva än andra.
– Det känns riktigt roligt att få en bekräftelse på att de bolag som kontinuerligt genomför hyresgästundersökningar och arbetar serviceorienterat också får bättre betyg av sina kunder.
Mest av de tävlande utmärkte sig allmännyttiga Olofströmshus AB, som kammade hem en kristall i såväl kategorin bäst totala service som bästa varumärke.
– Vi sitter på tåget hem från storstaden och är fantastiskt glada att hyresgästerna utsett oss. Vi har arbetat hårt en lång tid med att aktivera och stimulera dem till att jobba tillsammans med oss, säger marknadschef Michael Örknér.
Högsta Service:Färre än 500 lägenheter: Länsförsäkringar Östgöta500 till 2 999 lägenheter: Olofströmshus AB 3 000 till 8 999 lägenheter: Stockholms Kooperativa Bostadsförening9 000 lägenheter eller mer: AB Stångåstaden
Högsta produktindex:ByggVesta AB / Grön Bostad
Högsta Profil (bästa varumärke):Olofströmshus AB
Största servicelyft:500 till 2 999 lägenheter: Aranäs AB 3 000 till 8 999 lägenheter: Ikano Bostad AB9 000 lägenheter eller mer: Willhem
Hederskristallen:Bostads AB VätterHem