Värden backade när Victor tog strid om Securitas-fakturan
Hyresgäster hos Byggnadsbolaget Curt Lundahl & co riskerar att få räkningar på flera tusen när de upplever störningar och ringer värdens trygghetsjour.
Hem & Hyra har tidigare berättat om Aram Auladi, som fått fakturor på närmare 35 000 kronor.
Anledningen är att han ringt utan att Securitas kunnat konstatera störning eller lokalisera fridstöraren. Det beror bland annat på att det flera gånger dröjt mer än en timme innan vakterna anlänt.
Victor Yngman har varit med om samma sak. Han är hyresgäst på Tycho Brahes gata i Bergsjön, precis som Aram Auladi var tidigare.
I början av december 2016, när Victor och hans sambo var relativt nyinflyttade, så blev det tumult i en grannlägenhet.
– Det lät som om de höll på att slå ihjäl varandra eller riva stället, säger Victor Yngman.
Han och sambon blev oroliga att det var en misshandel som pågick och ringde polisens larmcentral. Men eftersom de inte verkligen visste om det var våld som utövades så fick de uppmaningen att ringa värdens trygghetsjour istället.
– Securitas anlände efter 1–1,5 timme, så det var ju ganska meningslöst. Då hade det blivit tyst, säger Victor Yngman.
Det gick en dryg månad. Sedan damp det plötsligt ner en räkning i posten. Hyresvärden, Byggnadsbolaget Curt Lundahl & co, krävde 3 421 kronor för utryckningen. Fakturan skulle vara betald inom en vecka.
– Jag ringde Hyresgästföreningen och min pappa samma dag och alla rådde mig att bestrida. Så jag skickade in en bestridan dagen efter, säger Victor Yngman.
Ganska omgående fick han ett telefonsamtal från hyresvärden.
– De var smått upprörda. Vi hade haft muntlig kontakt innan och då hade de sagt till mig att avvakta, för att de skulle försöka ”ordna” saken. Men om jag inte bestrider skriftligt så har jag ju godtagit räkningen. Därför kände jag mig tvungen, säger Victor Yngman.
Efter en tid återkom Byggnadsbolaget igen.
– Nu sade de att det hade löst sig. Den som hade utfört störningen hade trätt fram och beslutat betala för utryckningen. Men om det verkligen hade hänt vet jag förstås inte. Alltihop kändes väldigt olustigt, säger Victor Yngman.
– Det förstör ju lite själva poängen med att ha en trygghetsjour. Jag kunde köpa det om Securitas dök upp efter ett par minuter och inte kunde lokalisera någon störning. Men inte när de dröjer över en timme, säger Victor Yngman.
Han bor fortfarande kvar, men har inte ringt trygghetsjouren igen. Och han kommer inte att göra det i framtiden heller.
– Är det något allvarligt så ringer jag larmcentralen i stället. Där riskerar man inte att bli betalningsskyldig. Polisen kommer dessutom mycket snabbare.
Hem & Hyra har tidigare sökt Byggnadsbolagets vd Susanne Bryngelsson Lundahl för att ställa frågor om fakturorna. Hon har dock avböjt att ge några kommentarer.
LÄS MER: Aram ringde störningsjouren – krävs på 35 000 kronor