Unik dom: Hyresvärden får rätt mot småbarnsfamilj utan toalett
Sedan juni förra året har familjen Sandström i Landskrona varit utan badrum och vanlig toalett i lägenheten. Istället har de fått uträtta sina behov i en toaletthink i vardagsrummet, eller gå fyra trappor ner över innergården för att gå på toa eller duscha. Nu har hyresnämnden i Malmö kommit med ett avgörande som ger hyresvärden rätt.
– Vi är så klart besvikna, säger Christoffer Sandström.
Det var när en avloppstam brast som hyresvärden Lindström fastigheter beslöt sig för att renovera badrummen i fyra lägenheter. Förändringarna i familjens Sandströms badrum skulle innebära en standardhöjning, och därmed kunde hyran också höjas.
Ville ha rabatt
Paret fick två alternativ att ta ställning till, nämligen att få rabatt under renoveringstiden eller vänta med en hyreshöjning i fem år. Men enligt parets juridiska ombud Viktor Lundgren har paret rätt till både hyresnedsättning för att badrummet inte kan användas och en uppskjuten hyreshöjning.
Hyresnämnden har tagit ställning till om det var rätt eller inte att påbörja rivningen av badrummet.
– Där har parterna haft olika åsikter – om man redan genom rivningsarbetet påbörjat de här förbättringsarbetena eller om man gör det först när man sätter upp nya ytskikt, säger hyresrådet Ylva Lönnaeus.
Ovanligt med oenighet
Hyresgästerna menade att hyresvärden genom att börja riva och bland annat förbereda för ny eldragning påbörjat det arbete som skulle ge klinkers, kakel, handdukstork – och en möjlighet att ta ut en högre hyra.
Men hyresnämndens majoritet går på värdens linje och ser istället rivningen som en akut åtgärd efter att avloppsstammen brustit. Nämnden ger också tillstånd till själva förbättringsarbetena i badrummet.
Hyres- och arrendenämnden i Malmö var dock inte enig, vilket är mycket ovanligt.
– Jag har jobbat i tio år och detta är första gången som jag har varit med om det, säger Ylva Lönnaeus.
”Helt uppåt väggarna”
Nämndsledamoten Björn Johansson har tidigare varit anställd av Hyresgästföreningen och fungerar som representant för hyresgästsidan i nämnden. Han ville inte att nämnden skulle ge tillstånd till förbättringsåtgärderna, då han menar att dessa var planerade i förväg och det inte fanns något medgivande från hyresgästerna.
Utan att gå in på hur domstolen resonerat i det här fallet tycker han det är principiellt viktigt att hyresnämnden inte ska godkänna åtgärder som redan har påbörjats.
– Om man kringgår detta menar jag att lagstiftningen om hyresgästens inflytande inte är värd någonting, säger han.
Hyresgästen Christoffer Sandström och hans ombud Viktor Lundgren håller med om den beskrivningen.
– Domen säger ju egentligen att om det uppstår en skada får hyresvärden göra som den vill, säger Christoffer Sandström.
– Det är bevisat att det inte finns något hyresgästinflytande när man kan blåsa ut ett helt badrum, vänta i sju månader och sen få tillstånd att utföra detta. Det är helt uppåt väggarna, säger Viktor Lundgren, som kommer rekommendera hyresgästerna att överklaga hyresnämndens beslut.
Vacklar om överklagan
Christoffer Sandström tycker det är skönt att det nu finns ett beslut att förhålla sig till – men är inte säker på om de ska gå vidare till Svea hovrätt, där väntetiden är runt ett halvår.
– I och med att det kommer att dröja så länge lutar vi åt att inte överklaga men vi har inte bestämt oss än, säger han.
Sista datum att överklaga är 8 februari – och om de hör det kommer ingenting att hända i badrummet innan hovrätten fattat beslut.
– Det är just det att vi inte har ett badrum som gör att vi nästan måste ge oss, säger Christoffer Sandström.
Fastighetsägaren Per Lindström säger att han tycker det är skönt att det nu finns ett avgörande från hyresnämnden.
– Då kan vi komma igång och färdigställa deras badrum och det är det viktigaste, säger han.
Kan ta två månader
Per Lindström räknar med att det kommer att ta omkring två månader innan familjen har ett fungerande badrum igen – räknat från när överklagandetiden går ut, och förutsatt att familjen inte överklagar.
– Jag har förvarnat entreprenörerna så att vi ska komma igång så fort som möjligt, säger han.