Värden gör inget för att strömmen ska komma tillbaka
Av hänsyn till Fatimas situation har Hem & Hyra valt att anonymisera även de inblandade bolagen i den här texten.
Kvinnan som vi kallar Fatima lever med sina barn i en lägenhet utan el, efter att förstahandshyresgästen låtit stänga av strömmen. (Läs mer om detta här.) När Hem & Hyra kontaktar elbolaget väljer företaget att svara via mejl.
”Vi har fått in en skriftlig begäran från vår avtalspart/elnätskunden om avstängning av el i dennes bostad. Begäran regleras inom ramen för elnätsavtalet. Andra omständigheter ska och kan inte (elbolagets namn) ta hänsyn till.”
Enligt Fatima har hon tidigare fått besked av elbolagets kundtjänst att det enda som skulle förändra läget är om hyresvärden kom med en begäran till elbolaget.
Men inte heller hyresvärden vill hjälpa till med situationen. När Hem & Hyra ringer bostadsbolagets uthyrningschef bekräftar hon att det var Fatima själv som anmälde att hon bodde olovligt i andra hand.
– Vi blev inte förvånade, eftersom vi haft misstankar om den här lägenheten tidigare. Nu hanterar vi det här enligt de rutiner vi har. Vi för en dialog, framförallt med förstahandshyresgästen. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att vi fått olika information om hur det ligger till, säger uthyrningschefen.
Eftersom Fatima började hyra lägenheten olovligt innan lagen ändrades, så gäller den gamla lagstiftningen. Bolaget måste alltså skicka en uppmaning om rättelse till förstahandshyresgästen innan kontraktet eventuellt sägs upp. Om förstahandshyresgästen inte accepterar uppsägningen kan ärendet hamna i hyresnämnden som får bestämma ifall kontraktet ska sägas upp eller inte.
– Jag vill inte säga vilken fas vi är i nu när det gäller det här ärendet, säger uthyrningschefen.
Att det var Fatima själv som anmälde förändrar egentligen ingenting, enligt chefen. En olovlig andrahandshyresgäst kan inte räkna med att få bo kvar eller få hjälp med en annan bostad.
– Vi har rutiner även för vår uthyrning. Man får möjlighet att hyra via vårt kösystem. Vi frångår inte det.
Vill ni att den som hyr olovligt ska berätta det för er?
– Ja, det är absolut önskvärt. Vi vill gärna känna till om det förekommer olovlig andrahandsuthyrning, eftersom det är något vi vill bekämpa på alla sätt. Det drabbar ofta den olovliga andrahandshyresgästen både ekonomiskt och genom att personen får en otrygg boendesituation. Det drabbar även andra hyresgäster.
Varför vill ni inte hjälpa henne att få tillbaka elektriciteten?
– Vi har gjort det vi kan och informerat om hur man tecknar elabonnemang. Vi hyr inte ut våra lägenheter med el – det ligger på hyresgästens ansvar att teckna elabonnemang.
Men det går ju inte så länge förstahandshyresgästen har kvar sitt abonnemang?
– Tyvärr är det sådana här situationer som kan uppstå om man hyr olovligt i andra hand. Därför är det viktigt att vi agerar när vi får kännedom om att det förekommer
Varför ska någon berätta om de inte kan räkna med någon hjälp?
– Vi måste följa våra uthyrningsregler. Om inte olovlig uthyrning förekom skulle vi få ut fler lediga lägenheter.
Familjen har nu bott en månad utan ström. Om personer bor länge utan el tvingas de att förlita sig på batterier, men även levande ljus, lyktor och kanske också gasol- eller stormkök. Hur ser ni på säkerhetsriskerna med detta i ett hyreshus?
– Det är förstås ingen situation som vi önskar någon. Den här typen av tråkiga incidenter uppstår tyvärr ofta vid olovlig andrahandsuthyrning och det är därför vi arbetar aktivt med att förhindra detta. Vi tycker självklart att det är beklagligt att familjen har hamnat i den här situationen.
LÄS MER:
Anmälde svartuthyrning med ockerhyra – fick strömmen avslagen