Värden har en vecka på sig att fixa värme åt småbarnsfamiljen
Hem & Hyra berättade igår om hur familjen, pappa Ousama Swaid, mamma Sanaa Almabrok och deras två små barn, Catrine fem år, och Aous, två år, varit utan värme i sin hyreslägenhet sedan första februari. Det har varit ner mot minus 20 grader i Dalsland de senaste dagarna. I fredags hade familjen 12 plusgrader i lägenheten. Tack vare en hjälpsam granne har de fått låna elelement som gör att de nu har en någorlunda dräglig innetemperatur. Men de fasta elementen är iskalla.
Ousama Swaid har berättat att han har försökt få kontakt med hyresvärden Bernt Fredriksson, som har flera bostadshus i Dalsland. Denne har inte hört av sig, eller åtgärdat de kalla elementen. När när Hem & Hyra kontaktade honom vägrade han svara på frågor och avslutade samtalet direkt.
Men när Melleruds kommuns miljöenhet ringer fastighetsägaren svarar han. Han har då sagt att lägenheten har termostat på elementen som stänger av om det är över 20 grader i lägenheten. Men när miljöenheten var på hembesök i familjen Swaids lägenhet på torsdagsförmiddagen var det 17 grader och lägenhetens fasta element var iskalla. De lånade elelementen hade då varit avstängda ett par timmar för att det skulle bli en rättvisande mätning.
– Det var helt klart så att värmen var under gällande riktvärden, säger Jeanette Andersson som gjorde hembesöket tillsammans med en kollega. Det är fel som fastighetsägaren måste åtgärda.
Värmen i en bostadslägenhet ska vara minst 20 grader enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
Jeanette Andersson säger att hyresvärden nu har max sju dagar på sig att rätta till felet. Gör han inte det får han ett föreläggande.
– En vecka kan låta som lång tid, men det är en ovanligt kort tid, säger hon. Det brukar vara betydligt längre tid en hyresvärd har tid på sig att ordna ett fel. Men vi anser att han ska se till att familjen har värme inom sju dagar.
Om en vecka kommer kommunen att göra ett nytt hembesök hos familjen för att se att de har fungerande värme på sina element. Att de har inlånade elelement är bara en tillfällig lösning.
– Tack vare de elementen så anser vi att läget inte så så akut att det krävs andra åtgärder, säger Jeanette Andersson. Men det är viktigt att värden löser problemet så snabbt som möjligt. Och det är han medveten om och han har svarat att han ska lösa det.
Ousama Swaid var även i kontakt med socialtjänsten i ren desperation i förra veckan när temperaturen blev allt lägre i lägenheten och barnen var sjuka. När Hem & Hyra talar med socialchef Tanja Mattsson säger hon att hon inte kan kommentera det enskilda ärendet.
– Självklart vill vi hjälpa till när det blir så här. Men i första hand är det hyresvärdens ansvar att se till att familjen har lagstadgad värme i sin bostad, säger Tanja Mattsson.
Att barnen blivit sjuka och inte har kunnat gå till förskolan är inte tillräckligt för att socialtjänsten ska gripa in.
– Personligen kan jag ju tycka att hyresvärden verkar mindre seriös. Det är han som ska lösa detta.
Men görs det inte en orosanmälan om ni får indikation om att barn far illa?
– Jo, men då handlar det om att föräldrarna inte tar hand om sina barn. I det här fallet är ju föräldrarna väldigt måna om, och ser till att barnen har det bra. Då görs ingen sådan anmälan.
Åsensbruksfamiljens situation har uppmärksammats av många och många visar sitt stöd för dem i sociala medier. Även lokalradion har uppmärksammat familjens öde och de ska göra ett inslag om hur småbarnsfamiljen har det i kylan.
Fastighetsägaren var på plats i Åsensbruk på onsdagsmorgonen. Då trodde mamman i familjen, Sanaa Almabrok, att han kom för att åtgärda felet. Men han kom aldrig upp i lägenheten. Han gjorde ett blixtbesök i källaren innan han snabbt försvann från platsen. Detta trots att familjen försökt ett 30-tal gånger att få kontakt med honom.