Värden kräver att Karin ska förhandla hyran själv
Förhandlingsordning är ett avtal om att värden ska förhandla hyrorna gemensamt för alla hyresgäster.
Oftast är det Hyresgästföreningen som är motparten i förhandlingarna.
Karin Ramark bor i Landala i Göteborg och hyr av privatvärden Västerstaden.
– En dag fick jag bara ett meddelande i brevlådan. ”Vi har i samband med årets strandade hyresförhandlingar beslutat att säga upp förhandlingsordningen”. Jag hade ingen aning om att de kunde göra så, säger Karin Ramark.
Hittills har 563 hushåll i Västerstadens fastigheter fått likadana brev. Enligt breven tänker Västerstaden förhandla hyrorna direkt med den hyresgäst som har invändningar.
Tillfälle till förhandling ges en gång om året. ”Ni kommer att motta brev under hösten 2021 med information om er hyreshöjning”, meddelar bolaget i brevet.
– Det verkar som de bara tänker höja som de vill. Jag tror inte att vi har stora möjligheter att säga emot om vi ska förhandla själva. Det kommer säkert att gå att göra invändningar, men sedan kommer de att höja ändå, säger Karin Ramark.
Carl-Johan Bergström är förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
– Det händer då och då att en värd försöker säga upp förhandlingsordningen för något enskilt hus, men att det sker i den här omfattningen har inte hänt under de tio år jag arbetat här, säger han.
Hyresgästföreningen har hänskjutit uppsägningarna till hyresnämnden och tänker bestrida dem.
Hyresgästerna vill ha kvar avtalet
Om minst en tredjedel av hyresgästerna i ett hus säger att de vill ha kvar förhandlingsordningen kan hyresnämnden besluta att den ska förlängas, även om inte värden vill det.
– Vi har skickat ut enkäter och har tillräckligt med namn i alla hus, säger Carl-Johan Bergström.
Konflikten mellan Västerstaden och Hyresgästföreningen har pågått sedan i somras och handlar om hyresnivåerna. Västerstaden vill höja hyrorna mer än vad Hyresgästföreningen tycker är rimligt, både med tanke på coronasituationen och med tanke på hur Västerstaden är som hyresvärd. När hyresgäster i Göteborg fått betygsätta sina värdar hamnar Västerstaden på delad sistaplats.
Efter att förhandlingarna strandat skrev Västerstaden först på sin hemsida att bolaget tänkte gå till hyresnämnden för att få saken prövad innan de gjorde någon höjning. Men kort efteråt skickade värden ut hyresavier till alla hyresgäster med höjd hyra.
Hyresgästföreningen uppmanar hyresgästerna att fortsätta betala den gamla hyran, och inte gå med på något innan det finns en överenskommelse eller ett hyresnämndsbeslut. Den uppmaningen gäller fortfarande. Om man som hyresgäst börjar betala den nya hyran innebär det att man också godkänner höjningen.
Flera processer i hyresnämnden
Nu pågår förberedelser för flera olika processer i hyresnämnden. Bland annat har Västerstaden lämnat in en ansökan om att få sina hyresnivåer prövade.
Samtidigt förs samtal mellan Hyresgästföreningen och Västerstadens ombud Stadsån. Hyresgästföreningen hoppas att förhandlingarna ska kunna återupptas. Enligt förhandlingsjurist Cassandra Cramér finns tecken på att det går åt det hållet.
– Vi har nyligen haft ett möte, vi får se var det landar, säger hon.
Hem & Hyra har sökt Västerstadens vice vd Hans Stridh, som är ansvarig för frågan, men utan resultat.
Hos Stadsån säger ombudet Greger Stadenfeldt att han inte vill ge några kommentarer.
– Stadsån och Västerstaden har en överenskommelse att vi inte uttalar oss om förhandlingar innan de är avslutade, säger Greger Stadenfeldt.
- Baseras på hyresförhandlingslagen.
- Innebär att hyresgästen inte själv förhandlar hyran med sin värd. Istället görs en kollektiv förhandling med en hyresgästorganisation.
- Om värden vill höja hyran, genomföra standardförbättringar eller göra andra förändringar i boendet är värden skyldig att kalla till förhandlingar.
- Den part som bryter mot förhandlingsordningen riskerar skadestånd.
- Förhandlingsordningen kan sägas upp. Hyresnämnden kan då pröva om det är skäligt att säga upp den, eller om det är mera rimligt att hyresgästernas villkor fortsätter förhandlas kollektivt.