Värden kräver honom på 21 000 kronor – för två repor

Göteborg När Ebu Akgul flyttade ut så fanns det två jack i köksbänken. Skadan fick hyresvärden Balder att byta ut hela bänkskivan och även diskhon. Nu kräver bolaget Ebu på 21 000 kronor för arbetet. En räkning han bestrider. ”Jag har försökt förhandla, men de vägrar”.
Ebu Akgul tycker att Balders krav är orimligt och bestrider fakturan han fick efter att han flyttat ut.
Foto: Gustaf Görfelt / Privat
Balder har valt att sätta in köksbänkar där det inte går att byta ut en sektion. Finns det en skada så måste hela bänken inklusive diskho bytas. Ebu Akgul tycker att det är orimligt att han ska ersätta ett par mindre repor med 21 000 kronor.

Ebu Akgul flyttade till Sverige 2018, för att arbeta som mjukvaruutvecklare i Göteborg. Relativt snabbt fick han tag på en tvåa i ett landshövdingehus i Gamlestaden.

Hyresvärd var Balder, som precis hade punktrenoverat lägenheten.

Läs ocksåDeras värd chockstartar renovering – vill bygga om hela husetHelt plötsligt meddelade hyresvärden Västerstaden att huset på Bangatan 32 ska genomgå stamrenovering, byggas på med fler våningar och totalombyggas. Alla hyresgäster måste lämna huset och planlösningen i deras lägenheter kommer att ändras. Brevet med information kom bara en vecka innan det första arbetet inleddes.

Ebu Akgul trivdes bra, men förra året köpte han en bostadsrätt i Stampen-området och sa upp hyreskontraktet efter sex år i Gamlestaden. I november flyttade han ut.

Ville ha ersättning

Balder besiktigade lägenheten och hade några anmärkningar. De flesta rörde småsaker. Men i två fall ville hyresvärden ha ersättning.

Ebu Akgul bodde på Brahegatan i Gamlestaden.

– Det ena berodde på att jag arbetat hemma under pandemin och då hade min kontorsstol gjort repor i parkettgolvet i köket. Därför ville de slipa och lacka om det, och att jag skulle betala. Det kunde jag acceptera, säger Ebu Akgul.

Den andra anmärkningen gällde bänkskivan. Där fanns det ett märke från en mugg eller glas i ena änden och även två jack på grund av skärskador.

Slant med kniven

– Jag hade sluntit med kniven när jag skar, det hände för 2–3 år sen, säger Ebu Akgul.

Jacken var bara ett par–tre centimeter långa, men Balder konstaterade att bänkskivan behövde bytas och att Ebu Akgul skulle få betala även detta. Han antog att det skulle handla om en mindre summa och fäste sig inte så mycket vid det. Sedan hörde han inget mer.

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter
”Kostnaden för diskhon står för över 8 000 kronor”, säger Ebu Akgul.

– Men i januari kom det en faktura. De hade bytt hela den L-formade bänken och även diskhon, fast den fungerade till hundra procent. För det vill de ha nästan 21 000 kronor. Kostnaden för diskhon står för över 8 000, säger Ebu Akgul.

”Vägrar förhandla”

Hans hemförsäkring skulle ha täckt brand- eller fuktskador, men gäller inte för en skada av den här typen. Ebu Akgul tycker det är orimligt att två mindre repor ska kosta honom ett så stort belopp.

– Jag har försökt förhandla, men de vägrar. De säger att diskhon är integrerad i bänkskivan, så de måste byta den också, säger Ebu Akgul.

Läs ocksåBättre kontroll och ny teknik – det här kan din värd göra för att stoppa vattenläckorna

Balder har inte heller gått med på att skriva ner beloppet trots att bänkskivan var sex år gammal.

Flera liknande fall

Nu har Ebu Akgul bestridit fakturan. Han är inte medlem i Hyresgästföreningen, men på föreningens regionkontor i Göteborg säger ärendehandläggare Malin Krafve att både hon och en av hennes kollegor precis bistått hyresgäster i två identiska fall. Det ena rör Balder, det andra en annan hyresvärd.

Malin Krafve, Hyresgästföreningen Västra Sverige.

– I mitt fall har vi precis nått en förlikning. Ärendet pågår fortfarande, så jag kan inte gå in på några detaljer. Men det handlar om samma sak: Balder har bytt ut en hel köksbänk inklusive diskho på grund av en skada av en femkronas storlek, säger Malin Krafve.

En kontroll med tillverkaren av bänken har visat att Balders påståenden stämmer. Diskhon är integrerad och bänken är tillverkad av limmat trä som är olämpligt att skarva.

Ifrågasätter hållbarhet

– Fastighetsägaren har alltså valt en bänkmodell som inte går att reparera. Det går inte att byta ut en komponent, utan hela bänken måste bytas. Jag ställer mig frågande till hur man resonerar rent fastighetsekonomiskt när man gör på det viset, säger Malin Krafve.

Över huvud taget går det att ifrågasätta hur hållbart det är med träbänkar, jämfört med livslängden hos en klassisk diskbänk i rostfritt stål, menar hon.

Ebu Akgul nekar inte till att det är han som orsakat skadan, och är beredd att ersätta den – med ett rimligt belopp. Samma sak gäller i fallet där Malin Krafve är ombud.

”Värden får stå för en del”

– Då blir det en fråga om skadeståndsrättsliga principer. En skada ska så klart ersättas, men i vilken omfattning? Min tolkning här är att hyresvärden får stå för en del av kostnaden själv, säger Malin Krafve.

En hyresvärd har inte rätt att kräva skadestånd som ger ekonomisk vinst. Ersättningen ska bara täcka vad en skada verkligen kostat.

– Till exempel ska det göras åldersavdrag. Men det är värdarna väldigt dåliga på att göra i sådana här fall, om inte vi påpekar det, säger Malin Krafve.

Ett sätt att höja hyran

Ebu Akguls lägenhet hade precis punktrenoverats innan han flyttade in. Punktrenoveringar är ett sätt för hyresvärdar att kunna göra standardhöjande åtgärder och höja hyran, utan att behöva göra stambyte och annat grundläggande underhåll på huset.

Åtgärder som parkettgolv, handdukstorkar och helkaklade badrum blir lönsamma för fastighetsägaren, eftersom det är de som rättfärdigar hyreshöjningen.

Eva Jonasson, presskommunikatör, Balder.
Eva Jonasson, Balder.

Eva Jonasson är pressansvarig på Balder. Hon säger att Balder vill hålla en hög standard i sina HEM-lägenheter, som de kallar de punktrenoverade lägenheterna.

”Färgskillnader”

– Den här köksbänken är problematisk att ta isär. Både när det gäller att skarven kanske inte blir bra, och även att det kan bli synliga färgskillnader som inte nästa hyresgäst kommer att uppskatta, säger Eva Jonasson.

Monteringen av diskhon görs i tillverkarens fabrik, så kostnadsmässigt hade det inte gjort någon skillnad om den gamla hon hade återanvänts, enligt Eva Jonasson.

– Det här är det faktiska priset som det kostat för oss att åtgärda skadorna. Vi har inte gjort något pålägg. Åtminstone det ena jacket gick igenom ytskiktet så att fukt kunde tränga in, och vi var tvungna att byta bänkskivan.

Varför har ni valt en sådan här lösning, att sätta in köksbänkar som inte går att ta isär?

– Undermonterad diskho, som det rör sig om i det här fallet, ger ett bra skydd mot fuktskador. Vi vill ha god kvalitet. Behöver vi byta köksbänkar för ofta är det inte hållbart, vare sig miljömässigt eller ekonomiskt.

Men nu behöver ni byta allt så fort det uppstår en skada. Hur hållbart är det?

– Vi vill förstås inte ersätta mer än nödvändigt. Vi tittar hela tiden på om vi kan hitta nya bättre arbetssätt. När vi renoverar HEM-lägenheter nu så har vi en annan leverantör och en annan modell av köksbänk. Där kan diskhon återanvändas om skivan behöver bytas. Men det här rörde sig om ett befintligt kök och då måste vi se till att det är samma mått och lösningar som det varit tidigare.

Bänken var sex år gammal. Varför vill ni inte göra något åldersavdrag?

– Normalt slitage är något man får räkna med. Men det här är inte normalt slitage, och nu behövde vi ersätta den med en likvärdig produkt.

Men det finns ändå en praxis med åldersavdrag. Hur lång livslängd räknar ni med att en köksbänk har i vanliga fall?

–  Vi utgår i regel från den så kallade SABO-listan, men där anges inte livslängd för just bänkskiva. Ett rimligt antagande för den här typen av bänkskiva med normalt slitage kan dock anses vara cirka 30 år.

Hyresgästen tycker att det är orimligt att ett par mindre skador ska kosta 21 000 kronor.  Vad säger du om det?

– Jag förstår att det kan uppfattas som ett högt belopp. Men det är vad vi själva fått betala. Hade det varit mindre skador hade vi kanske inte behövt byta ut bänken.

Senare har ni uppenbarligen valt bort den här lösningen. Skulle det inte kunna vara rimligt att Balder tar en del av kostnaden?

– Att vi bytt köksleverantör är inte i första hand kopplat till bänken och diskhon. Men din fråga är nog inte jag som presskommunikatör rätt person att svara på. Däremot kan hyresgästen alltid höra av sig till vår förvaltning om det finns något som vi kan hjälpa till med.

LÄS MER: Så gör du om du får en felaktig faktura från värden

Läs också Värden byggde nytt och lät underhållet stå tillbaka – nu skenar vattenskadorna En syndaflod av vattenskador: Miriam fick lämna sitt hem när möglet spred sig

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.