Värden rotade igenom Emmas sopor – skickade faktura på tusen kronor: ”Helt absurt”
Emma Sjöberg, 26, är noga med sina sopor. Hon källsorterar och tycker det är lätt att slänga restavfallet på kvarterets sopstation som flera fastighetsägare delar på vid Astronomgatan i Bergsjön – nedkastet öppnas med den egna lägenhetsnyckeln, och den har hon ju alltid med sig.
Därför blev hon överrumplad och arg när hon plötsligt fick en faktura på exakt tusen kronor plus expeditionsavgift från grannhyresvärden, för ”uppröjning av sopor runt molockerna”.
Fakturan var försedd med en post-it-lapp: ”Vi vet att du är en av de som skräpat ner. Därför får du denna fakturan”.
– Jag tycker det är helt sjukt. Ett helt absurt sätt att bara bestämma en fast siffra, skicka ut en faktura och anklaga människor. Med motiveringen att ”det måste ha skett på det här sättet”, säger Emma.
När Emma ringde upp grannhyresvärden fick hon veta att bolagets personal gått igenom soporna som legat utspridda. I en av påsarna fanns ett kuvert med Emmas namn och adress.
Men när Emma Sjöberg argumenterade emot och sa att hon inte tänkte betala så vände plötsligt värden i telefon. Eftersom ord stod mot ord revs fakturan.
– Hade de haft klara bevis att jag hade gjort det här, då hade de kunnat pusha vidare. Hon bara hoppades att jag skulle nicka, se glad ut och betala.
Vändningen gör Emma nästan ännu mer upprörd. Hon tänker på grannar i området med tunnare hushållsbudget, sämre språkkunskaper och större skräck för att dra på sig betalningsanmärkningar.
– Många vågar inte ta den här argumentationen. Och det kan ju sabotera någons ekonomi.
Värden medger att bevis saknas
Det är fastighetsbolaget Mårtenssons som skickat fakturan. Flera andra hyresgäster i området fick liknande betalningskrav samtidigt som Emma Sjöberg, bekräftar förvaltare Jeanette Mårtensson. En har betalat, medan ytterligare en annan har vägrat.
– Den andra hävdar att hennes sopor har åkt ut när de har tömt moloken, säger Jeanette Mårtensson.
Brukar ni skicka ut sådana här fakturor när ni hittar folks sopor?
– Nej, det brukar vi inte. När man får veta vem det är så brukar jag ringa till dem och tala om att så här kan man inte göra. Den här gången var det så mycket sopor, och då gick våra fastighetsskötare igenom dem och hittade namn. Därav skickade vi, för någonstans måste man få stopp på det här.
Hur avgjorde ni beloppet, tusen kronor jämnt?
– Jag pratade med andra som har hus runt omkring, vad de tar. De tar nog mer. Och kostar det 800 kronor att slänga en cigarettfimp så borde det ju kunna vara skäligt att ta ut detta. För våra fastighetsskötare får ju städa efter hyresgästerna hur ofta som helst.
Hyresgästen säger att hon inte har gjort detta. Hur visste ni att det var hon?
– Hon hävdar ju naturligtvis att det inte var hon. Och jag kan ju inte bevisa eftersom jag inte har film och inte vet hur människan ser ut. Men hon hävdar ju att någon har tagit ut hennes sopor. Och det tror jag faktiskt inte att någon gör.
Men om ni inte kan bevisa det, hur kan ni kräva folk på betalning när det inte är säkert att de är skyldiga?
– Ja, det var de facto hennes skräp som låg i soppåsen, utanför våra sopmoloker.
För Mårtenssons är sopslarvet ett kostsamt jätteproblem i området, där bolaget har 66 lägenheter. Framför allt är det matsopor som lockar till sig råttor och fåglar. För att få bukt med stöket har bolaget ansökt om att få sätta upp en kamera vid sopstationen, och planerar ett staket för att hålla skräpet i bättre schack.
Men några fler sopfakturor kommer man inte att skicka ut, enligt Jeanette Mårtensson.
– Nej. Det var precis under jul och nyår, hela den helgen när vi var där nästan dagligen. Då blev det för mycket för mig. Jag har aldrig skickat ut några fakturor innan. Jag kommer inte fortsätta. Jag kommer avvakta och se om jag får sätta upp en kamera.
Brukar undvika sopfakturor
Enligt Mårtensson har faktureringen stämts av med bolagsägarna och även grannvärden Fortinova, som Emma Sjöberg bor hos. Men Fortinovas vd Anders Johansson låter förvånad när han får höra talas om tusenkronorsfakturan.
– Vi brukar försöka undvika att skicka den typen av faktura om vi inte tycker att det finns speciella skäl för det. Sedan är det en utmaning, både för oss och hyresgäster, att försöka hålla ordning. Det är tyvärr inte alls ovanligt att vi hittar gamla tv-apparater eller övergivna sopor i källare, sådant som man behöver forsla bort efter ett tag. Då kan det hända att man kan få en handläggningsfaktura, säger han.
Samtidigt konstaterar Anders Johansson att Fortinova justerat antalet sopkärl på den delade stationen på Astronomgatan sedan bolaget tog över sina nuvarande hus för 1,5 år sedan.
– Där har vi i vissa delar brustit i hanteringen också, i att det inte har funnits tillräckligt med kärl. Och då har man slängt sopor hos varandra. Då faller processen och det blir överfullt på ena eller andra stället. Så det är något som vi har sett över här.
Emma Sjöberg uppskattar att hyresvärdarna håller efter sopstationerna. Men det får inte ske med vilka metoder som helst. Hotfulla fakturor är inget rimligt tillvägagångssätt, tycker hon.
– Det här är mer någon typ av skrämseltaktik. Det är inte rätt.
Varför tror du att de hittade just dina sopor utanför sopbehållaren?
– Jag tror det är personer som går igenom soporna, som söker sig till klädåtervinning och sådant. De vet att folk är dåliga på källsortering och att det säkerligen kan finnas saker där.