Här blir sena hyresbetalare uppsagda direkt
Hyresvärdarna i Västmanland har i år och förra året drivit totalt 122 ärenden till hyresnämnden som handlat om att få verkställa uppsägningar av avtal för att hyresgästen inte betalat hyran eller misskött sig på annat sätt. Salabostäder står ensam för 48, eller nästan 40 procent, av dessa fall.
Det ser alltså ut som att det kommunägda bostadsföretaget i Sala har ovanligt stora problem med hyresgäster som missköter sig och måste vräkas.
Men enligt företagsledningen handlar det i stället om att man numera reagerar direkt när någon är sen med betalningen för att förebygga problem på längre sikt.
– Vi driver ärendena ganska hårt, men i slutändan kastar vi inte ut fler hyresgäster än andra, säger vd:n Bernard Niglis.
När Salabostäder för några år sedan bestämde sig för att ta itu med betalningsslarvet var det ständigt 50-60 hyresgäster som släpade efter med hyran.
Principen som infördes var att en hyresgäst som missat betalningen kallas in för samtal redan vid första förseningen.
– Vi berättar hur viktigt det är att man betalar. Annars riskerar man helt enkelt att inte ha någonstans att bo. Vi tar också reda på om det finns någon särskild problematik som gjort att man hamnat i den här situationen, berättar Linda Svedlund, bosocial samordnare.
Redan vid den andra missade betalningen säger Salabostäder upp hyresavtalet och går till hyresnämnden för att få rätt att verkställa uppsägningen.
Ofta blir då beslutet en kompromiss. Hyresgästen får bo kvar med försvagad besittningsrätt under en provperiod på mellan ett och två år. Under den tiden löper avtalet en månad i taget med en månads uppsägningstid (se typfall i faktarutan här nedan).
– Det här har fungerat riktigt bra. Det är ytterst sällan vi behöver gå hela vägen till vräkning, säger Bernard Niglis.
Fördelarna med att reagera direkt i stället för att avvakta är, enligt Salabostäders erfarenhet, att hyresgästerna omedelbart får klart för sig hur viktigt det är att prioritera betalningen av sin hyra och att det inte hinner byggas upp något skuldberg.
– Bor man med en hyra på 7 000 kronor och missar betalningen flera månader i rad rullar det snabbt på och blir en skuld som växer till 14 000 och 21 000 och så vidare. Då blir det en svårare situation att hantera, säger Linda Svedlund.
Möjligheten finns också för den som sitter trångt till att få hjälp med att hitta en lösning, exempelvis i form av att byta ned sig till en mindre och billigare lägenhet.
– Det här arbetssättet har varit framgångsrikt. I dag har vi kanske fem-sex försenade betalningar att hantera. Och antalet ärenden hos hyresnämnden minskar kraftigt, säger Linda Svedlund.
Ett typiskt Salaärende som nyligen avgjordes i hyresnämnden:
En 23-årig kvinna som hyr en tvårummare betalar julihyran 32 dagar för sent och augustihyran 23 dagar för sent. Salabostäder säger upp hyresavtalet för avflyttning 30 november. Socialnämnden underrättas om uppsägningen.
Ärendet går till hyresnämnden som ska pröva om hyresavtalet ska förlängas eller avslutas.
Hyresgästen uppger att hon blivit arbetslös, söker nytt jobb och väntar på pengar från a-kassan. Tills vidare har pappan lovat betala hyran.
Det blir en så kallad förlikningsdiskussion som resulterar i att kvinnan får bo kvar men att villkoren ändras så att hyrestiden under en period av 18 månader bestäms till en månad i taget med förlängning en månad åt gången vid utebliven uppsägning.
Så här många uppsägningar av hyreskontrakt har uthyrarna i Västmanland gått till hyresnämnden med under 2020 och 2021:
Salabostäder 48
Top Tower, Västerås 10
Mimer, Västerås 7
Bovista, Västerås 6
Akka Egendom, Surahammar 4
VS-Hus, Västerås 4
Övriga 43