Värden vägrar lämna ut fler nycklar – hyresgästen går till domstol
Han är slarvig och tappar ofta bort sina nycklar, det medger den missnöjda hyresgästen. Men nu vill han ha nya och menar att det är värdens skyldighet att fixa fram en extra uppsättning. Han har bett hyresnämnden om hjälp med att lösa problemet “så jag kan komma hem”, som han uttrycker det i sin ansökan.
Låssystemet i fastigheten byttes förra våren för att stänga ute tjuvar och vandaler som orsakade problem i huset. Hyresvärden gav mannen tre nya nycklar. Det är de båda parterna överens om. Men det är också det enda.
Hyresgästen ska ha uppgett att två av nycklarna senare stals i tvättstugan när han gick iväg för ett toalettbesök. Men värden trodde inte på det och kontrollerade bokningslistan och en övervakningsfilm och vare sig spår av hyresgäst eller nyckelstöld. En osannolik historia, menade värden och vägrade lämna ut fler nycklar. Men konflikten fortsatte och värden gav med sig och lämnade ut tre nya exemplar. Men dessa blev inte heller kvar.
I bakgrunden till fastighetsägarens ovilja ligger anklagelser om att mannen har flera inneboende, att han bedriver en uthyrningsverksamhet och att detta är den egentliga orsaken till behovet att nya nycklar. Hyresgästen har ännu inte svarat på värdens uppgifter.
Men hur slarvig får då en hyresgäst vara?
Det anses vara något av god sed i branschen att de boende får en uppsättning på tre nycklar men det finns inget lagstöd för detta. Behöver en hyresgäst fler kan det vara möjligt men beroende på hur förlusten har gått till och hur låssystemet ser kan det innebära en extra kostnad för hyresgästen.
Hyresnämnden har tolkat mannens ansökan som ett åtgärdsföreläggande, att nyckelbristen skulle kunna vara en brist i boendet. En värd är skyldig att åtgärda brister men det lämnar ändå öppet för att slutkostnaden kan landa på lägenhetsinnehavaren, om nycklarna försvunnit genom vårdslöshet