Manuel och hans grannar bodde i ”kontor” – så fuskar värden med hyresgästernas kontrakt
Den som passerar genom stålporten till det rödteglade huset på Ahlmansgatan 17 nära Möllevångstorget i Malmö är övervakad av kameror redan ute på trottoaren. Hyresgäster varnar för att värden ser allt som händer. Här lever de boende under osäkra villkor när värden tvingar dem att skriva på lokalhyreskontrakt.
– Det stod ”kontor med övernattning” på mitt kontrakt. Jag såg det inte först eftersom det står med så små bokstäver, säger Manuel Sokolski.
Han är numera utflyttad men väl bekant med huset och ägaren, den 72-årige Attila Miklos.
– Det är massa problem hela tiden. Men ingen vågar prata eftersom de är rädda för att bli utslängda. Vissa har svårt att få kontrakt på grund av skulder. Därför väljer de Attila. Det är människor som har problem och han utnyttjar det. Någon måste göra något. Det enda han bryr sig om är att ta in hyran, säger Manuel Sokolski.
Ingen trygghet i de boendes hyreskontrakt
I Attila Miklos hyreskontrakt beskrivs bostäder som ”lokaler” eller ”kontor med möjlighet till övernattning”. Det är en typ av avtal som normalt skrivs för affärslokaler där ingen bor och där det saknas besittningsskydd som skapar grundläggande trygghet för hyresgäster. Så har det sett ut i flera år och i flera av Attila Miklos hus. Det visar Hem & Hyras granskning.
En rad hyresgäster anklagar honom dessutom, oberoende av varandra, för vad som kan sammanfattas som ett gränslöst beteende i kontakterna med de boende.
Mona, som vi kallar henne, bor i en liten tvåa i huset på Ahlmansgatan och plockar fram lokalavtalet som har gett henne den eftertraktade bostaden. Här har hon hamnat i händerna på en värd som skapat en osäker situation.
– Jag är ärligt talat jätterädd att han ska göra mig illa. Han har nycklar till alla lägenheter och han kan ju komma in här, säger hon.
Förlorade rätten till bostadsbidrag
Kontraktet har redan fått enorma konsekvenser för hennes ekonomi. Mona berättar att hon har fått avslag på ansökningar om bostadsbidrag eftersom hon på pappret bor i en lokal. Hon går på så vis miste om flera tusen kronor i månaden, pengar som hon egentligen har rätt till. Hon är inte den enda som råkat ut för liknande situationer.
– Jag har sagt till honom att jag vill ha ett vanligt hyreskontrakt men får inte det. Han skrev in i kontraktet att det fanns kök och badrum men det räckte inte för Försäkringskassan, säger Mona.
23-åriga Elin Wickström Askman var hyresgäst i samma hus under ett och ett halvt år.
– Jag reagerade på kontraktet, hur det var formulerat men jag såg det först när vi hade skrivit under. Det stod kontorsrum med möjlighet till övernattning. Jag tyckte det var skumt, men vi var så glada att vi hade fått en lägenhet, säger hon.
Kontraktet och möjligheten att lösa bostadssituationen kom via kontakter. De här lägenheterna är inte sökbara via någon typ av offentlig kö.
– Vi var i en sits där vi behövde en lägenhet så vi tog chansen när vi fick den. Men det var absolut en helt vanlig lägenhet med kök och badrum, säger hon.
Hyresgästerna har inte rätt till underhåll
Själv bor Attila Miklos i ett stort gatuhus i centrala Malmö. Han var tidigare mäklare och äger idag fem hyreshus på Möllevången, Sofielund och Gamla Väster där ett hundratal personer har adress. I vår granskning sticker huset på Ahlmansgatan 17 på Möllevången ut. Här är möjligt för personer med akuta behov att flytta in snabbt. Men många som hamnar här har en svag ekonomi och det kan bli rejält dyrt. Huset har 17 lägenheter och enligt vår kartläggning har minst en tredjedel klassats som lokaler av fastighetsägaren under de två senaste åren.
Att Monas lägenhet är en bostad råder det ingen tvekan om. Här finns kök, badrum, vardagsrum och ett litet sovrum. Inte nog med att hon hyr en ”lokal”, hon förväntas enligt kontraktet stå för underhåll. ”Hyresgästen ska utföra och bekosta erforderligt underhåll av ytskikt på golv, väggar och tak”, står det i flera kontrakt som vi tittar på. Det står också att hyresgästen ska utrusta ”lokalen” med lås och stå för reparationer av dörrar och fönster vid eventuell ”åverkan”.
Hyran i Monas lägenhet, på drygt 10 000 kronor, förhandlas inte som vanligt utan höjs enligt index.
– Det känns inte rätt. Hyran är hög och när jag flyttade in fick jag fixa allt själv. Det var väldigt slitet och jag fick spackla igen hål och måla om väggarna, säger hon.
Den tidigare hyresgästen Manuel Sokolski målar upp en bild av hyresrätter där hyran kan höjas när som helst.
– Hyresvärden höjde min hyra tre gånger på ett år. Först två gånger med mellan fyra och fem procent och sedan med elva procent, säger han.
Experter sågar upplägget med lokalkontrakt
Men vad betyder egentligen texten på ett hyreskontrakt? Intresseorganisationerna Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen som från var sitt håll arbetar nära landets hyresgäster är eniga: det spelar ingen roll vad som står på pappret, en bostad är en bostad oavsett om den på ett avtal maskerats som något annat. Och hyresvärdens agerande upprör.
– Jag tycker att det är ett maktmissbruk, säger Sead Kurtovic, juristchef på Hyresgästföreningen i södra Skåne.
– Upplåts en lägenhet, eller till en inte oväsentlig del, som bostad så använder man bostadsavtal. Vi har inte stött på bland våra medlemmar att det skulle vara svårt att välja, säger Diana Ercegovic, chefsjurist på Fastighetsägarna Syd.
Läs mer här: Experter sågar fuskkontrakt för hyresgäster: ”Det är ett maktmissbruk”
Ett liknande besked kommer från hyresnämnden – det är verkligheten som avgör hur ett hyresförhållande bedöms i en domstol och inte nödvändigtvis texten på ett papper.
Hyresvärden vill inte träffas: ”Det är lokaler”
Vi vill veta hur Attila Miklos ser på sitt ansvar som hyresvärd. Han vägrar att svara annat än via sms och han är fåordig, men tydlig. Han håller fast vid att lägenheterna där människor bor under lång tid inte alls är några bostäder.
”Det är lokaler och många är företagare, som vill ha lokalkontrakt”, skriver han.
Men vi kan visa att det inte stämmer.
Dels har ingen av de nuvarande och tidigare hyresgästerna som vi pratat med några företag. Dels visar våra kontroller dessutom att endast en handfull av de folkbokförda i Miklos totalt fem hyreshus har firma eller styrelseuppdrag. På Ahlmansgatan 17 är det idag ingen som har något företag.
I tidigare kontakt med myndigheter har Attila Miklos beskrivit att han använder lokalavtal eftersom han också hyr ut till företag, men samtidigt bekräftat att det i själva verket är bostäder och inte lokaler.
Värden förnekar kritiken: ”Att hyra är frivilligt”
Den som hyr av Attila Miklos och som trots allt insisterar på att kräva ett bostadskontrakt tycker han ska flytta: ”Då får hen hyra någon annanstans. Har hyresfastigheter också”, skriver han i ett sms. Och lägger till: ”Jag har inte tvingat någon till någonting. Att hyra är frivilligt”.
Precis som det står i hyreskontrakt som vi har sett tar han inget ansvar för underhållet. Å andra sidan litar han inte på de boende och det kan därför sluta med att han ändå tar hand om underhåll. Men bara om han vill. ”Att hyresgäster renoverar, det kan dom oftast inte. Jag är noga med mina renoveringar och anlitar fackfolk.”
Hur han sätter hyror i ”lokalerna” och om det är marknadshyror som råder vill han inte svara på. Klart är att han inte förhandlar dem med vare sig Hyresgästföreningen eller hyresgästerna.
”Hyrorna höjs en gång per år enligt index och avtal. Vilket har varit mycket lägre än den verkliga kostnaden”, skriver han.
Hyresgäster berättar även för oss att Attila Miklos går in i lägenheter när de inte är hemma, ringer sent på kvällarna och skapar obehag i kontakterna med de boende. Men han vill inte kännas vid något gränslöst beteende.
”Det stämmer inte alls”, skriver han.
Fotnot: Mona heter i verkligheten något annat.
Bor du hos en slumvärd i Skåne som struntar i reglerna eller till och med bryter mot lagen? Kontakta Hem & Hyras Malmöreportrar med ditt tips:
Anders.paulsson@hemhyra.se
Kristina.wahlgren@hemhyra.se
Du har rätt att vara anonym och vi skyddar våra källor. Läs mer här om hur du tipsar säkert.
Du har som hyresgäst rätt att få ett skriftligt hyresavtal, men ett muntligt avtal gäller också i lagens mening.
På ditt hyresavtal ska följande framgå tydligt:
- Vad hyran ligger på och vad i övrigt som ingår, till exempel uppvärmning.
- Vilken uppsägningstid som gäller.
- Vilka, hyresgäst och hyresvärd, som avtalet berör.
- Aktuell adress och beskrivning av lägenhetens storlek.
Det förekommer att fastighetsägare skriver in specialregler eller andra typer av begräsningar för hyresgäster. Men en sak är viktig att komma ihåg. Hyreslagen står över allt annat. Om ditt avtal har sämre villkor på någon punkt än vad lagen föreskriver så är det alltid lagtexten som gäller.