Julklappen som blev en supersnackis: ”Vi är inte särskilt imponerade”
Hem & Hyra var först ut med nyheten om att ABK, det kommunala bostadsbolaget i Kristianstad, gav bort vattentäta timglas inställda på fyra minuter till sina hyresgäster. Bostadsbolaget ville uppmana sina hyresgäster att spara på el genom att dra ner på sin duschtid till max fyra minuter. Nyheten fick stor spridning i svensk media och nådde även en tidning i Grekland. Den gjorde även stor succé på sociala medier där den spreds som en löpeld.
– Jag trodde kanske inte att det skulle bli så uppmärksammat som det blev, säger Jonas Rosenberg, kommunikationschef vid ABK.
Förutom all media som hört av sig har även många hyresgäster kontaktat ABK och ventilerat sina åsikter.
Allt från: ”Detta är innovativt och en jättebra satsning.” Till: ”Jag duschar hur länge jag vill. Det ska inte ABK bestämma.”
Enligt Jonas Rosenberg har timglaset i viss mån tolkats som att ABK ställer krav på sina hyresgäster att de bara får duscha i max fyra minuter. Men det var aldrig tanken.
– Vi tvingar ingen. Det handlar om att vara solidarisk och att hålla igen så att det inte blir en nedsläckning av nätet. Det viktiga är att alla försöker dra ner på sin duschtid. Om man duschar tio minuter kanske man kan dra ner det till nio minuter. Om alla gör vad de kan kommer vi en bra bit.
Per och Monica Borgström har varit hyresgäster hos ABK i många år. Per är dessutom aktiv i Hyresgästföreningen. Han fick sitt timglas av vaktmästaren som lade det i brevlådorna innan jul. Men än så länge har de inte använt det.
– Nej, det ska jag tala om för dig att vi inte gör. Vi vet ju vad som gäller. Vi vet ju att vi ska vara försiktiga med vattnet och att det är dyrt, säger Per Borgström.
– Jag tvålar in mig och sköljer av mig. Det tar inte många minuter.
Hans fru har lite längre hår. Per tror att hon nog står i duschen lite längre än vad han gör.
– Ja, jag tar nog lite längre tid på mig men jag har precis klippt av en rejäl bit så där har jag sparat in tid, säger hon och skrattar.
Paret är måttligt imponerade och Monica poängterar att många äldre har ledproblem. I deras fall är några extra minuter i duschen viktiga och ett sätt att ”väcka kroppen”.
När de pratat med sina vänner om timglaset har de varit lika kritiska. En vanlig uppfattning är att pengarna som det kostat att ta fram timglasen, drygt 100 000 kronor, skulle ha kunnat användas på ett bättre sätt.
– ABK har ju varit bra på att dra ned på sina kostnader. Vi fick till exempel ingen julgran på innegården och de har sänkt temperaturen någon grad, säger Per.
Än så länge har det gått för kort tid för att se vilken effekt timglaset har haft. Men ABK har räknat ut att för varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,8 miljoner kilowattimmar per år. Det motsvarar drygt 700 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
– Om alla hyresgäster skulle duscha en minut kortare skulle vi spara 2,2 miljoner kronor per år. Pengar som istället kan användas till annat i verksamheten, säger Jonas Rosenberg.
Han inser att det är svårt att ändra folks beteende i vardagen. Timglaset är ett försök av många att påverka människor åt rätt håll.
Per och Monica tillhör de svårflörtade. De kommer att fortsätta duscha som vanligt men kanske kommer de att stilla sin nyfikenhet.
– Jag ska nog testa det en gång, säger Monica.
– Mest för skojs skull.
18-29 år: 11,99 minuter
30-39 år: 9,81 minuter
40-49 år: 7,93 minuter
50-59 år: 6,48 minuter
60 år och över: 5,73 minuter
Källa: YouGov