Värmdö Bostäder portar Com Hems försäljare
Karl Månsson, förvaltningschef på Värmdö Bostäder, har fått ta emot samtal från sex-sju hyresgäster som klagat på Com Hems försäljare. Försäljarna som ringde på halv tio på kvällen var påstridiga, kunde inte visa legitimation och hade inga kläder med loggor från bolaget.
– De som ringde kände sig otrygga och upplevde situationen som hotfull. Jag tyckte det var oseriöst av försäljarna och kände mig tvingad att stoppa Com Hems kampanj. Det är en jätteviktig trygghetsfråga att de kan visa legitimation, säger han.
Bostadsbolaget har sedan tidigare ett samarbete med Com Hem som innebär att hyresgästerna får ett basutbud av tv-kanaler. Efter det har bolaget frågat om de fick fråga hyresgästerna om de ville köpa fler produkter på bolaget.
– Vi tyckte det var okej om försäljningen skedde under ordnade former men inte så här. Flera hyresgäster berättade också att de försökte skrämma dem och säga att om de valde andra bolag skulle det bli jättedyrt, säger han.
Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem bekräftar händelsen och beklagar att hyresgäster känt sig otrygga. Han säger att Com Hems regler innebär att alla försäljare ska ha kläder med bolagets logga och kunna visa legitimation.
– De här två försäljarna jobbade på ett företag som vi anlitade och när det kom fram att de försäljarna brutit mot våra regler så avslutade vi samarbetet med dem, säger han.
Hur vanligt är det att era försäljare bryter mot era regler?
– Det är ovanligt, säger han.