Värmeproblem i kvarteret Mars
Carina Heikkilä såg fram emot att flytta in i sin nybyggda lägenhet i kvarteret Mars i Trollhättan. Flytten gick i november förra året. Till två ljusa rum och kök, med balkong mot innergården och utsikt mot parken framför Resecentrum. Bättre kunde det inte bli, tänkte Carina.
– Lägenheten är jättefin. Och läget, med buss och tåg alldeles utanför porten, är toppen! Det är värmen som krånglar, säger hon.
Problemet fanns där från första dan. I badrummet har elementet varit kallt vilket gjort att temperaturen därinne varierat mellan 18,4 och 19 grader. För kallt, anser Carina, som känt sig tvingad att duscha på badhuset eller hos vänner för att inte behöva frysa. Även i övriga lägenheten har elementen varit kalla.
– Ibland har de varit lite ljumma. Någon gång tokvarma. Men oftast iskalla, säger Carina.
Hon kontaktade sin hyresvärd, det kommunala bostadsbolaget Eidar. De har gång på gång skickat personer för att åtgärda problemet. När inget hjälpte fick Carina till slut tre extra element att placera ut i lägenheten. Carina kan inte begripa varför problemet ska vara så svårt att lösa. Och hon vet dessutom att hon inte är ensam.
– För en av mina grannar är problemet det omvända. Hos henne är det alldeles för varmt, upp till 25-26 grader, säger Carina, som upplever att Eidar inte lyssnat eller tagit problemet på allvar.
Stefan Jansson är fastighetsutvecklingschef på Eidar. Han bekräftar att det varit bekymmer med värmen i det nybyggda kvarteret Mars. Han nämner ”injustering”, ”rörfirma som gått i konkurs” och ”fastighets-it-nät som legat nere”, ”väderomslag” samt ”komplexa system” som förklaring.
– Det är beklagligt när hyresgästerna drabbas men vi tar det här på fullaste allvar. Som hyresgäst hos oss ska ha 21 grader, plus minus en grad, säger Stefan Jansson.
Är det rimligt att behöva ha extra element i en nybyggd lägenhet?
– De lösa elementen är en akut och tillfällig lösning som vi erbjuder hyresgästerna tills vi löst problemet långsiktigt. Kostnaden för att ha dem i gång ska inte drabba hyresgästerna utan den tar vi.
Beror värmeproblemet på ett byggfel?
– Nej, det har vi inga misstankar om. Det här handlar om att det tar tid att trimma in alla komplexa system som ingår i ett nybyggt hus.
Kan Carina och andra hyresgäster räkna med ersättning för den tid som de drabbas?
– Det står alla hyresgäster fritt att komma in med ett yrkande om ersättning om de anser att de inte kunnat nyttja sin lägenhet till fullo. Då gör vi en bedömning och anser vi att hyresgästen har rätt får vi enas om en ersättning, säger Stefan Jansson.
Carina upplever inte att ni har tagit hennes problem på allvar. Hur ser du på det?
– Vi kan ha brustit i vår kommunikation. Jag förstår att det är besvärligt att få många servicebesök utan att problemet försvinner. Det beklagar jag.