Annons

Om varmvattnet strular kan du ha rätt till sänkt hyra – Marita fick tillbaka 20 procent

Helsingborg Duschen blev en otrevlig överraskning – vattnet var iskallt. Och det tog veckor innan varmvattnet kom tillbaka. Detta kan det vara värt att hålla koll på – därför har Marita rätt till sänkt hyra.
En kvinna i ett kök med vattenkranen på.
Foto: Petra Martinsson
De senaste veckorna har Marita Hansen ofta kollat vattentemperaturen i kranarna.

Just hemkommen från solsemestern hoppade Marita Hansen in i duschen. Men hon var snabbt ute igen. Det fanns inget varmvatten. Och det dröjde innan det kom tillbaka. Under tiden blev hon varse hur beroende hon är av varmvatten i kranarna.

Saken blev inte bättre av att hon skadat en axel och inte kunde köra till någon av sina barn för att duscha där.

Läs ocksåSkyllde vattenskadorna på hyresgästen - krävde 600 000 kronor: ”Var finns rättvisan?”Vattenskador i en lägenhet och fakturan från hyresvärden MKB på nära 600 000 kronor.

– Det var nästan så att jag inte ville träffa folk. Jag kände att jag luktade och kände mig ofräsch.

Inget varmvatten i kranarna

I stället för dusch blev det våtservetter. Disk- och tvättmaskin fungerade eftersom apparaterna värmer upp vattnet men att till exempel handdiska bort fett från stekpannor gick inte. Det fanns inget varmvatten i kranarna.

Läs ocksåHyresgäster utan värme i nio dagar: "Grannen hade 10 grader i lägenheten"Niklas Ytterberg, Munkedal.

Närmare 23 000 ärenden passerade förra året Hyresgästföreningens nationella rådgivning. De absolut vanligaste ärendena handlade om brister eller med ett annat ord ”hinder och men i nyttjanderätten”.

Har man inte kunnat använda sin lägenhet fullt ut har man i vissa fall rätt till avdrag på hyran. Det är i första hand en förhandling mellan värden och hyresgästen. Hos Maria Hansen kom och gick varmvattnet. Hon gjorde flera felanmälningar och skrev till sist att hon ville ha en hyresnedsättning. I samma veva kontaktade hon Hyresgästföreningen.

– Jag har full förståelse för att det kan hända något sådant här, men inte att problemet ska hålla på så länge, säger Marita Hansen.

Läs ocksåHar använt för lite varmvatten – hyresgäst sedan 34 år kan vräkasBild över Västra hamnen och Malmö och en vattenkran.
Marita Hansen hemma i sin lägenhet i Mörarp.

Problemen började i november förra året och i slutet av januari i år fungerar det ännu inte helt bra. Ibland är det varmt för att plötsligt bli kallt eller bara ljummet. Hur varmt ska då vattnet i kranarna vara? Vattentemperaturen ska hålla minst 50 grader, enligt Folkhälsomyndigheten och Boverket.

Vattentemperaturen ska vara minst 50 grader

Maritas hyresvärd är Helsingborgshem och enligt bostadsbolaget har de satt in stora resurser för att åtgärda problemet. Orsaken är smuts i ledningarna och ett för lågt tryck från en vattencentral. 46 lägenheter i Mörarp utanför Helsingborg dras med problemen, vilket Helsingborgs Dagblad var först att berätta om.

Annons
Varmvatten i kranen. En hand och vatten.
Hur varmt ska det vara i kranen? 50 grader enligt bland annat Folkhälsomyndigheten.

På den senaste hyresavin framgår att Marita får tillbaka 1 629 kronor. För att eventuellt få fler avdrag fortsätter hon att räkna dagar när vattnet inte är tillräckligt varmt.

Överenskommelsen mellan Helsingborgshem och Hyresgästföreningen är en hyresnedsättning på 20 procent, vilket alla 46 hushåll nu får. Kutti Thoresen är handläggare på Hyresgästföreningen och enligt henne var Helsingborgshem första bud 15 procent.

– Vi fick upp det med fem procent, det blir åtskilliga tusenlappar mer om man räknar på alla lägenheter tillsammans, säger Kutti Thoresen.

Riktmärke för avsaknad av varmvatten

Även om det i första hand alltid är en förhandling i varje enskilt fall finns det riktmärken för hur stor hyresreduktionen ska vara för olika typer av brister. Riktmärken gällande vatten är:

  • Avsaknad av varmvatten: 20 procent
  • Avsaknad av vatten: 50 procent
  • Dålig vattenkvalitet: 20 procent

Här kan du läsa om fler riktmärken för brister och störningar:

Siffrorna grundar sig på Sveriges Allmännyttas nyckeltal, vägledande domar eller beslut, samt uppskattningar från Hyresgästföreningens jurister 2019.

Helsingborgshem sätter in stora resurser för att hyresgästerna ska få stabilt med varmvatten igen.

Enligt Helsingborgshems bostadschef Emma Persson var det självklart att hyresgästerna i Mörarp skulle få avdrag på hyran.

Förutom det slipper de betala för vattenförbrukningen, som inte ingår i deras hyra.

– Vi får se om det blir något ytterligare, nu vill vi först försäkra oss om att problemet är helt åtgärdat, säger hon.

Annons

Hyresgäster begär ersättning

Enligt Emma Persson är det inte ovanligt att hyresgäster begär ersättning för brister, exempelvis för att en ugn inte har fungerat. Hyresnedsättningar i denna omfattning är ytterst ovanligt.

En leende kvinna.
Marita Hansen är glad för hyresnedsättningen men skulle heller ha haft varmt vatten i kranarna.

För Marita Hansen är pengarna ett välkommet extra tillskott i plånboken.

– Men jag hade mycket hellre haft varmvatten hela tiden eller i alla fall att det avhjälpts snabbt. Men det är bra, det visar att värden bryr sig om oss.

4 tips om du tror du har rätt till sänkt hyra

  1. Felanmäl så fort du upptäcker bristen.
  2. Samla bevis. Skriv upp när det är kallt, när du inte har varmvatten eller ta bilder på bristen.
  3. Begär hyresnedsättning. Skriv eller mejla hyresvärden, till exempel:  ”Jag vill ha hyresnedsättning för att jag inte har varmvatten i kranarna”.
  4. Skriftligt är bättre än muntligt om det framöver skulle bli en tvist.

Ersättning ges enbart för tiden mellan felanmälan och tills att bristen är åtgärdad, enligt Johanna Lundmark som är handläggare och kommunikatör på Hyresgästföreningen.

– Så man kan inte nog påpeka vikten av att felanmäla på en gång, säger hon.

Johanna Lundmark. kommunikatör Hyresgästföreningen.

Begär du hyresnedsättning ska hyresvärden komma med ett bud. Medlemmar i Hyresgästföreningen rekommenderas att kolla om budet är skäligt med dem. Enligt Johanna Lundmark finns det inget i lagen som anger exakta summor för olika brister. I kontakt med hyresgäster vill de helst inte prata om belopp enligt riktmärken.

Hyresgästföreningen kan driva frågan

– Vi vill inte att hyresgästen ska få för höga förväntningar. Det kan också vara så att det kan finnas omständigheter som gör att nedsättningen ska vara ännu högre, säger hon.

Är hyresvärden inte intresserad av att ge något bud, kan Hyresgästföreningen driva frågan för medlemmar.

Läs också Pia kräver skadestånd för brunt vatten i kranen: ”Värden har själv sagt att han inte skulle dricka det” Träd allt viktigare för att hålla nere temperaturen: "En ögonöppnare för många"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.