Annons

Varsel väcker oro bland boende

Kinda Kindahus vd Per Cedervall försäkrar att de planerade personalneddragningarna inte ska drabba hyresgästerna. Men Veine Carlsson som bor i Kulla i Kisa är orolig.
Foto: Jenny Knutsson
Veine Carlsson befarar att neddragningarna hos hyresvärden kan leda till sämre service.

– Visst blir man det. Det kommer att bli stora förändringar, säger Veine Carlsson.

Han har bott i Kullaområdet sedan 1998 och tycker att Kindahus håller en hög nivå när det gäller skötsel och service. Kanske till och med högre än nödvändigt.

Läs ocksåÄngen spolades ner i grannarnas trädgård: "Har ingenting emot det"Martin Hansson står på en torr gräsmatta. I förgrunden syns prästkragar. Kindahus skapar ängar i bostadsområden.

– Det här med trappstädning och gräsklippning har varit uppe på bostadsmöten och hyresgästerna har sagt att man kan tänka sig att det görs med lite längre intervaller, för att hålla tillbaka hyrorna, säger han.

Veine Carlsson tycker att han och övriga hyresgäster därmed har varit tillmötesgående. Nu befarar han att servicen kommer att försämras. Kindahus har varslat två tredjedelar av personalstyrkan om uppsägning.

– Det ska ju förhandlas med facket först, innan vi vet hur det faktiskt blir.

Annons
Läs ocksåGratisplatser försvinner - nu tvingas Dunio betala för parkeringenEn parkeringsplats till vänster och till höger en bild på en leende kvinna med slöja.

Framför allt oroar han sig för att tryggheten ska försämras om Kindahus närvaro i bostadsområdena minskar. Många, framför allt äldre, uppskattar att ha nära till vaktmästaren, betonar han.

Veine Carlsson är också ordförande i Hyresgästföreningen Kinda-Ydre. Han berättar att föreningen redan vid hyresförhandlingen i slutet av förra året fick information om planerna att lägga ut delar av verksamheten på entreprenad.

– Men vi trodde inte att det skulle gå så här snabbt. Vi blev tagna på sängen.

Läs ocksåFler felanmälningar när lägenheten blir arbetsplats

Från Kindahus sida försäkrar man att hyresgästerna inte ska drabbas. För att klara till exempel snöröjning kommer man att köpa in externa tjänster vid behov.

Annons

Enligt vd Per Cedervall är oron för sämre service obefogad. Organisationen ska enligt planerna delas in i två bovärdsområden, med två anställda i varje område.

”En av bovärdarna i respektive område får en huvudsaklig inriktning på felavhjälpande serviceåtgärder och ronderingar. Den andre i respektive bovärdsområde får huvudsaklig inriktning på övrig kundservice”, skriver Per Cedervall i ett mejl till Hem & Hyra.

Läs också P-platser missbrukades - nu tvingas hyresgästerna betala De adopterar för ett vackrare bostadsområde

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.