Annons

Skandalvärden i Umeå har sålt – hyresgästerna andas ut

Nyheter Näslunds fastigheter i Umeå, känd från Hem & Hyras värsta-värden-lista, har nu sålt två av sina fyra hus i Umeå. Hyresgästerna är lättade. – Jag är väldigt glad. Det har varit hemskt, säger Eva Johansson, 75, och får medhåll av Ida Sjöström, 23.
Foto: Privat
Ida Sjöström är lättad över att huset hon bor i har blivit sålt till en annan fastighetsägare.

1 november sålde Näslunds fastigheter två av sina fyra hus i Umeå till Leab.

– Det är jättebra för hyresgästerna att det kommer in en hyresvärd som verkar mån om att förvalta det här på ett bra sätt, säger Hyresgästföreningens jurist Niclas Sundell.

Läs ocksåSom en av de första i landet – hyresgästen Jan felanmäler via videosamtal

Näslunds fastigheter har varit en av de ”värsta värdarna” i Umeå. Bolaget har figurerat i 170 enskilda ärenden i Hyresgästföreningens ärendehanteringssystem när det gäller Korpralsvägen och dessutom i 92 ärenden på Brogatan under de senaste tio åren.

De senaste är:

  • Fyra inkassokrav som Hyresgästföreningens jurist bestred.
  • Fyra ärenden om åtgärdsförelägganden i Hyresnämnden som nu har återkallats eftersom husen på Korpralsvägen har sålts till en ny ägare.
  • Tre ärenden om skadestånd till Hyresgästföreningen på grund av brott mot förhandlingsordningen då hyrorna har höjts utan förhandling. Även dessa återkallas i samband med försäljningen.
  • Två ärenden om återbetalning till hyresgäster av den hyra som olovligen tagits ut. Dessa gick till Hyresnämnden men återkallades efter en frivillig återbetalning av yrkade belopp.
  • Vidare har många hyresgäster sagt till juristen att de inte vågar felanmäla problem eftersom de då riskerar att få en utskällning av hyresvärden Staffan Näslund.

Med anledning av alla dessa brister har Hyresgästföreningen nekat hyreshöjning på Korpralsvägen 2018–2020. Brogatan i sin tur saknar förhandlingsordning.

I våras ansökte hyresvärden om höjda hyror med 7 procent i Hyresnämnden.

– Hyresgästföreningen påpekade då det undermåliga bemötandet mot hyresgästerna, berättar Niclas Sundell.

Han sammanfattar vad det handlade om: ruttna fönster och andra underhållsbehov, ej godkänd obligatorisk ventilationskontroll sedan 2012, avsaknad av felanmälningsmöjligheter, avsaknad av vaktmästare, tvingande Kabel-TV för 250–350 kronor i månaden samt för hög hyressättning.

Läs ocksåEfter flera misstag - nu får hyresgästerna anmäla felen till en jurist
Så här har fönstren kunnat se ut på Korpralsvägen i Umeå.

Niclas Sundell minns att han själv fick rycka ut när en äldre hyresgäst inte kunde stänga sin balkongdörr och hjälpa till.

– Det började ju bli kallt så det var inte roligt att ha balkongdörren öppen. Det var en grej som var lätt att fixa, men hyresvärden hade bara struntat i det, säger han.

Annons

Eva Johansson, 75 år, som bor ensam i en lägenhet på Korpralsvägen är glad för försäljningen. Hon har bott där i 17 år.

Läs ocksåIskalla lägenheter – nu bävar hyresgästerna för värdens julledighet

– Det har varit hemskt. Han har inte brytt sig om oss. Man har inte vågat möta honom utan gått omvägar. Och är det något som har gått sönder har han bara sagt att ”det bryr jag mig inte om”.

Vad är det som har gått sönder för dig?

– Fönstren är så dåliga att det regnar in och det går inte att öppna och stänga.

Hon är hoppfull om att det ska bli bättre med den nya hyresvärden.

– Han lyssnar på en och verkar jättefin.

Ida Sjöström, 23 år, tycker också att det är bra att huset har bytt ägare.

– Om vi har felanmält saker i lägenheten till gamla ägaren så har han inte åtgärdat det. Vi hade ett scenario för några år sedan med stopp i avloppet i mitt badrum. Han drog upp en hel hög med avföring som han bara lämnade på mitt badrumsgolv.

Hon har många exempel på brister i bemötandet.

Annons

– Det är svårt att förklara. Han har varit allmänt otrevlig när man har träffat honom, gått in i lägenheten utan lov, skickat räkningar på sådant som vi inte ska ha räkningar på och anklagat oss för att ha förstört saker och sagt att vi måste åtgärda det själva.

Även hon tror att det ska bli bättre med den nya.

Leif Lundgren vid den nya ägaren Leab berättar att bolaget tidigare har haft 450 lägenheter i Umeå som de sålde till Akelius 2007. Sedan dess har de mest satsat på industrifastigheter, men nu har man tänkt göra come-back på bostadsmarknaden i Umeå. Han tycker det är trevligt att hyresgästerna ger honom ett positivt mottagande.

– Det känns ju roligt att vi är populära. Vi har en fungerande organisation och är vana vid att handskas med fastigheter, säger han.

De ska starta med fönsterbyten och installera ny ventilation. Någon värsta värden-tradition har han inte tänkt föra vidare.

– Nej, inte det, säger han och skrattar.

– Vi får göra så gott vi kan för att de ska trivas.

Hem & Hyra har vid upprepades tillfällen försökt nå Staffan Näslund för att han ska få bemöta kritiken och kommentera försäljningen, men han har inte återkopplat.

Läs också Rikshem vill ha tusentals kronor för fuktskadade köksluckor – trots att Javed felanmälde Ägaren om husen i Blötberget: ”Jag fick höra att det var det bästa skicket på två år”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.