Annons

”Värsta värden” vill bli bättre

Åstorp ​Hyresgästernas kritik blev en väckarklocka för värden Centerplan. Förra året toppade de listan över klagomål i norra Skåne. Även i år har många vänt sig till Hyresgästföreningen med frågor om fel och brister. Värden satsar nu på en effektivare service och en bättre dialog med sina hyresgäster.

– Vi är medvetna om problemen och har under senare delen av 2009 gjort en rad förändringar som ska leda till en bättre dialog med våra hyresgäster, säger Catarina Ceasar som sedan i somras är ny förvaltare för Centerplans fastigheter i Åstorp.

Annons
Värden har bland annat anställt ny personal och ökat informationen vilket de anser gett kortare väntetider för hyresgästerna.
 
Samtidigt är fortfarande många hyresgäster skeptiska och besvikna.
– Det känns som slöseri när husen får stå och förfalla. När man säger till om saker som är sönder, framför allt i gemensamma utrymmen, tar det ofta lång tid innan något händer, säger Petronella Björk som bor med sin dotter på Östergatan i Åstorp.
 
Efter att ha bott ett par år i en lägenhet upptäcktes en omfattande vatten- och fuktskada i en vägg. Lösningen blev en ny lägenhet i en annan trappa.
– Det var aldrig tal om någon hjälp med flytten trots att det inte var mitt fel att jag var tvungen att byta lägenhet. Alla flyttkostnader fick jag betala själv, säger Petronella.
 
Hon trivs i området Svärdsliljan och hoppas att värden tänker leva upp till löftet att ta bättre hand om sina hus och hyresgäster. Hyresgästföreningen har i år haft ett 50-tal ärenden som gäller Centerplans lägenheter i Åstorp. Ärendehandläggaren, Cecilia Håkansson, tycker samtidigt att dialogen med förvaltaren fungerar bra.
 
– Jag tycker vi uppnått ett fungerande samarbetet med Hyresgästföreningen. Om vi på ett bra och snabbt sätt ska kunna åtgärda fel är det viktigt att hyresgästerna anmäler det till oss i första hand, säger Catarina Ceasar.

Annons
Läs också Centerplans hyresgäster klagar mest

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.