Västeråschef saknas ännu till Aros-Gävles nya organisation
Ursprungligen siktade ledningen på att den nya organisationen skulle införas vid årsskiftet, men det stod ganska snart klart att rekryteringarna till nya positioner skulle ta längre tid. Nu är de flesta tjänster tillsatta.
Facket begärde att den nya tjänsten som chef för stöd och utveckling skulle annonseras externt, vilket gjordes, men jobbet gick ändå till en person inom organisationen, Sophia Lövgren, som nu är enhetschef för lokalt utvecklingsarbete.
– Både vi och rekryteringskonsulten gjorde bedömningen att hon var den bästa kandidaten och det är facket också med på. Sen kvarstår fackets kritik mot själva tjänsten, men jag hoppas kunna bevisa att den behövs i den nya organisationen när vi väl är igång, säger Johan Pelling, regionchef för Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.
Verksamhetschef för kontoren i Gävle och Hudiksvall blir Ninni Berggren Magnusson, som i dag är kultur- och fritidschef inom Gävle kommun. Rekryteringen av en verksamhetschef till kontoret i Uppsala har precis blivit klar. Valet föll på Vera Mraz, som är jurist och har jobbat som sektionschef på Arbetsförmedlingen tidigare. Hon kommer att vara på plats 26 mars.
I Västerås har rekryteringen av verksamhetschef gått trögare. Tjänsten annonserades ut på nytt före jul.
– Det är inte säkert att vi kommer att kunna ha någon på plats där till 1 april, men jag bedömer att vi ändå kan sjösätta den nya organisationen, säger Johan Pelling.
Som Hem & Hyra tidigare har berättat är det inte heller klart hur den nuvarande juridiska enheten ska se ut och ledas i den nya organisationen.
Ingen har sagts upp på grund av omorganisationen. Däremot har några anställda själva valt att sluta, till exempel för att de inte har velat byta till en ny roll med delvis nya arbetsuppgifter.
Samtidigt har flera av verksamhetsutvecklarna varit sjukskrivna i perioder under de senaste månaderna.
Beror sjukskrivningarna på omorganisationen?
– Det är svårt att säga. Det är en kombination av orsaker som kan relateras till arbetet och i vissa fall även till privatlivet. Men jag tror snarare att det har att göra med saker som delvis är ett underlag till att vi genomför omorganisationen. Verksamhetsutvecklarna har en väldigt utsatt position. Behoven är enorma och då behöver man hjälp att prioritera, vilket vi hoppas ska fungera bättre i den nya organisationen, säger Johan Pelling.
Under några månader har regionen tagit in extrapersonal som ska avlasta den ordinarie personalen på olika sätt. En av dem som tillfälligt arbetar för Hyresgästföreningen är en av Johan Pellings bröder.
Hur kommer det sig?
– Vi behövde ta in extra resurser snabbt och gick ut med ett mail till personalen att sondera sina kontakter. Vi tog även kontakt med tidigare anställda som gått i pension. Tidigare regionchefen Bertil Mattsson har hoppat in och hjälpt till och även en son till en förhandlare. Men det här handlar bara om en ytterst begränsad period, säger Johan Pelling.