Västerstaden skärper tonen

Återigen stramar Västerstaden åt sina regler för hyresgästerna i de tidigare Öbo-fastigheterna. Det har fått hyresgäster att höra av sig till Hem & Hyra.
I ett informationsbladskriver Västerstaden att de inte bör tala med journalister om kritiska åsikter.
De skriver bland annat:
”Medialt har vi fått åka strykklass vilket vi ser allvarligt på. Skall områdena öka i attraktionskraft krävs det att även det goda sprids i området. Detta klarar man inte via media. Men vi vädjar till våra boende att se till de förbättringar som genomförs”.
Hyresgäster Hem & Hyra talat med, upplever formuleringen som hotfull och undrar vad som kan hända med den som talar med journalister.
Och nyligen fick hyresgästerna ytterligare ett informationsbrev. Den här gången med rubriken ”Skärpta regler för inkasso”. Västerstaden skriver att de kommer sluta att sända ut påminnelser, och i stället låta skulden gå direkt till inkasso om någon är sen med hyran.
Anledningen är att vissa hyresgäster slarvat med att betala in hyran i tid.
Ett inkassokrav medför till skillnad från en påminnelse en straffavgift på 180 kronor plus dröjsmålsränta. Betalas den inte då, kan skulden gå till Kronofogden vilket kan ge hyresgästen en betalningsanmärkning. Något som i sin tur gör det svårare att få hyra lägenheter hos flera hyresvärdar, har Hem & Hyras undersökning visat.
Hyresgästföreningens jurist Axel Andersson ifrågasätter skärpningen.
– Det visar, tycker jag, att de inte är beredda att kommunicera med hyresgästerna utan väljer en opersonligare hållning, säger han.
Trots att Västerstaden uppmanat sina hyresgäster att inte tala med media, har hyresgäster ändå hört av sig om skärpningen. Men ingen vågar framträda med namn.
En av hyresgästerna som Hem & Hyra talat med säger att deras familj visserligen inte har några problem att betala hyran, men att de ogillar beslutet som Västerstaden tagit.
– Brevet är obehagligt och hotfullt. Vi har alltid betalat hyran i tid och kommer antagligen kunna fortsätta med det. Ändå känns det som ett hot. Det måste skapa en oerhörd stress för dem som har det tufft ekonomiskt, säger hyresgästen.
Hyresgästen säger att skärpningen måste ses i ljuset av Västerstadens tidigare åtstramningar och indragningar av till exempel kvarboenderabatten.
– Jag upplever att de har en strategi för att få bort ekonomiskt utsatta personer och få in nya hyresgäster, säger en hyresgäst.
I det tidigare informationsbrevet, påstår Västerstaden felaktigt att även Öbo tagit bort sina kvarboenderabatter.
”Vad vi förstår har även Öbo tagit bort sina hyresrabatter. Men vi såg kanske nyttan av denna åtgärd något tidigare”, skriver Västerstaden i sitt brev.
Örebrobostäders vd Ulf Rohlén ser allvarligt på informationen från Västerstaden – eftersom den inte stämmer. Han säger till Hem & Hyra att de inte har tagit bort och inte tänker ta bort några hyresrabatter. Men att de gjort vissa förändringar för nya Öbo-hyresgäster.
-Vi accepterar inte att de hänvisar till oss i saker som inte stämmer, säger han.
När Västerstaden köpte det tidigare Öbo- lägenheterna sa bolagets förvaltningschef att de ville locka en annan typ av hyresgäster.
Västerstaden har varit i blåsväder flera gånger sedan de tog över. De har tagit bort kvarboenderabatten, förbjudit paraboler, skapat rubriker när en flyktingfamilj tvingades att flytta och när Hem & Hyra berättade att de lämnade ut personliga uppgifter om hyresgästerna.
Läs också Västerstadens svar.