Annons

Vattnet avstängt hos Cristian och Rebecca – omröstning fick avgöra startdatum för akuta åtgärden

Lerum Redan i somras visste hyresvärden att avloppet måste renoveras. Ändå har överrumplade hyresgäster i hast tvingats kasta om sin vardag med kort varsel. Akut, eller inte? En omröstning ordnad av värden väcker känslor. ”Fruktansvärt illa skött”, säger småbarnspappan Cristian Muñoz.
Förra veckan stängde hyresvärden av vattnet hemma hos Cristian Muñoz, Rebecca Hådell och dottern Luna. Med bara några veckors varsel lyckades familjen snabbt hitta en andrahandslägenhet de kan bo i under den månad som renoveringen väntas pågå.
Foto: AnnaKarin Löwendahl
Förra veckan stängde hyresvärden av vattnet hemma hos Cristian Muñoz, Rebecca Hådell och dottern Luna. Med bara några veckors varsel lyckades familjen snabbt hitta en andrahandslägenhet där de kan bo under den månad som renoveringen väntas pågå.

Hem & Hyra har tidigare berättat hur uppretade grannar på Bentzels väg i Lerum överrumplades av beskedet: Era avloppsledningar måste förstärkas omgående. Om drygt två veckor stängs ert vatten av i en hel månad.

Hyresvärden Förbos abrupta manöver väckte kraftiga protester. Småbarnsföräldrarna Cristian Muñoz och Rebecca Hådell var liksom sina grannar helt oförberedda. Förra måndagen stängdes deras vatten av, och avloppen förseglades.

Läs ocksåKallduschen: Vattnet stängs av i en månad – fick veta två veckor i förvägTvååriga Luna älskar att hjälpa till när pappa Cristian Muños jobbar i köket. Om mindre än två veckor stängs deras vatten av i en hel månad. Då är de hänvisade till toa och dusch i bodar på gården. Familjen fick veta det för en vecka sedan och har inte hunnit planera för hur de ska ordna vardagen.

Nu ska rören få nytt foder inuti, så kallad relining. Under arbetet hänvisas de boende till gemensamma bodar på gården för toabesök, dusch och disk. Som kompensation för det korta varslet har Förbo nu lovat alla berörda en månadshyra.

Daniela Reguera, tioårige sonen Leon och grannen Marica Fontenay saknar nu vatten och avlopp i sina hem. I stället hänvisas de till gemensamma bodar för toabesök, dusch och disk. ”Det är som att campa i november”, sa Marica när Hem & Hyra träffade dem i början av oktober.
Daniela Reguera, tioårige sonen Leon och grannen Marica Fontenay saknar nu vatten och avlopp i sina hem. I stället hänvisas de till gemensamma bodar för toabesök, dusch och disk. ”Det är som att campa i november”, sa Marica när Hem & Hyra träffade dem i början av oktober.

Men Cristian Muñoz tycker inte att det räcker. Tillsammans med Hyresgästföreningen undersöker han nu om det går att utkräva mer ansvar av Förbo för hanteringen.

– Ekonomisk kompensation är nästan sekundär. Framför allt vill vi markera att de inte kan bete sig så här. Det är helt oacceptabelt, och måste få konsekvenser. Det bor faktiskt folk här. De kan inte bara komma in och köra på, säger han.

Läs ocksåHär är kraven du kan ställa på din värd inför renoveringen: ”Ingen rätt till evakueringslägenhet”Stamrenoveringar av kök och badrum brukar upplevas som särskilt påfrestande för hyresgäster.

Blixtsnabb omröstning

Den hårda kritiken fick Förbo att hastigt ordna en snabb omröstning bland de boende i husen. Hyresgästerna fick rösta om när renoveringen skulle genomföras – direkt som planerat, eller med start i januari nästa år.

Rösterna ringdes in av Förbos två inhyrda ombyggnadssamordnare från konsultbolaget Grannfrid. På någon dag ska de ha fått tag på samtliga berörda hushåll utom tre. Resultatet: en majoritet av hushållen, 21 av 32, accepterade ursprungsplanen.

Tvååriga Luna älskar att hjälpa till när pappa Cristian Muñoz jobbar i köket. Bilden är tagen strax innan vattnet stängdes av inför den pågående renoveringen.
Tvååriga Luna älskar att hjälpa till när pappa Cristian Muñoz jobbar i köket. Bilden är tagen hemma i familjens kök två veckor innan vattnet stängdes av inför den pågående renoveringen.

Cristian Muñoz tycker att Förbo ägnat sig åt ”skrämseltaktik”, och att omröstningen visar att bolaget haft alla möjligheter till bättre framförhållning gentemot sina hyresgäster.

– Det är så himla oseriöst. Vi fick ett meddelande om omröstningen. Dagen efter kom de fram med resultatet. Man försöker rättfärdiga sig och täcka det med lite demokrati. Fruktansvärt illa skött.

Lagen kräver besked i god tid

Som hyresgäst är man enligt lag skyldig att släppa in fastighetsägaren om något måste fixas i lägenheten. Är det akut får detta ske med kort varsel, i princip direkt.

Annons

Men så fort åtgärden går att planera ska hyresgästen få information om datum åtminstone en månad i förväg. Och är åtgärden omfattande, med stor påverkan på boendet, så kräver hyreslagen att hyresvärden informerar långt tidigare än så.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Enligt praxis gäller minst tre månader, motsvarande en uppsägningstid.

– Två veckor är alldeles för kort tid, säger Hyresgästföreningens juriststrateg Ellinor Rapp om situationen på Bentzels väg.

”Har bett om ursäkt”

Förbos kommunikationschef Hanna Holmström Tomic medger att informationen har haft brister.

– Vi behöver se över rutinerna. Den första informationen som gick ut var inte tillräckligt tydlig med vilken påverkan som detta skulle kunna ge på den enskilda hyresgästen under projektets gång. Det har vi också bett om ursäkt för.

Först sa ni att renoveringen var akut. Sedan lät ni hyresgästerna avgöra tidpunkt i en omröstning. Berätta om det beslutet.

– Vi vidhåller att det är ett akut arbete. Men vi ville sondera terrängen kring hur majoriteten ställde sig till det. Så vi gick ut till alla hyresgäster och frågade.

– En klar majoritet av hyresgästerna ville att vi skulle göra det nu under hösten. Det är glädjande att folk litar på vårt omdöme. Och att vi kan göra detta, så att vi inte riskerar några skador här inför jultider.

Tidplanen i informationsbladet som delades ut till hyresgästerna två veckor före renoveringsstart är daterad den 6 juli i år.
Tidplanen i informationsbladet som delades ut till hyresgästerna två veckor före renoveringsstart är daterad den 6 juli i år.

Redan i slutet av juni upptäckte Förbo hål i vissa avloppsledningar i samband med att man filmade inuti rören. Avloppsvatten från köken har läckt ut i makadamen under husen, dock inget toalettvatten.

Att vänta med rörförstärkningen till januari hade varit möjligt om en majoritet av hyresgästerna hade förordat det, men inte önskvärt, betonar Hanna Holmström Tomic.

Annons

– Vår bedömning är verkligen att det behöver göras nu under hösten så att vi inte riskerar några akuta skador. Hade en majoritet velat att vi flyttade på det så skulle vi få ha någon form av beredskapsplan, för att vara rustade om något skulle hända. Vi hade heller inte kunnat garantera att någonting inte skulle uppkomma under den här tiden.

Har själva skaffat en andrahandslägenhet

Småbarnsföräldrarna Cristian Muñoz och Rebecca Hådell har inte velat bo kvar hemma under renoveringen. I helgen flyttade de till en andrahandslägenhet i Lerum centrum som de i hast lyckats hyra via Blocket för egna pengar i en månad.

– Vi hade tur där. Det är inte lätt att hitta en hyresrätt på kort tid, säger Cristian.

Andrahandshyran för evakueringslägenheten ligger på cirka 10 000 kronor. Hemma betalar familjen Muñoz-Hådell ungefär 7 000 kronor.

Om de har rätt att få tillbaka mellanskillnaden är ännu oklart. En hyresvärd är normalt inte skyldig att erbjuda evakueringslägenhet i samband med renovering. Läs mer om vad som gäller här.

Resten av området står på tur

Enligt Förbo rullar renoveringen just nu på enligt plan. Det betyder att hyresgästerna i den första etappen väntas få tillbaka sitt vatten senast 11 november. I etapp två släpps vattnet på igen veckan före jul.

Längre fram står fler hyresgäster på tur för relining i bostadsområdet, som totalt rymmer cirka 300 lägenheter. Inför det arbetet tar Förbo med sig viktiga lärdomar.

– Det ligger i plan nästa år att vi ska göra några hus då också. Vi har förberett utskick för det. Det ska kommuniceras i god tid innan, och vi är även tydliga med den påverkan som det kommer att ge på den enskildes vardag, säger Hanna Holmström Tomic.

Fakta: Relining på Bentzels väg 50–56

Relining betyder ungefär ”återfodring” och innebär att man gjuter nya rör inuti stamledningar som redan finns. Det blir som ett slags nytt, inre foder.

Metoden används som ett alternativ till regelrätta stambyten om rören anses vara i tillräckligt gott grundskick. Relining kräver betydligt mindre ingrepp i varje lägenhet jämfört med om stammarna helt byts ut. Då måste badrummen göras om, vilket ofta höjer hyran.

Husen på Bentzels väg är ihopkopplade med avloppsrör två och två. Därför utförs arbetet i två huskroppar i taget. 16 hushåll berörs i varje fas, totalt 32 lägenheter. Arbetet i kvarteret beräknas vara klart en vecka före julafton om tidplanen håller. På sikt räknar Förbo med att genomföra samma åtgärd i fler hus i området.

Bentzels väg 54–56. Här stängs vattnet i november och beräknas släppas på igen en vecka före julafton.
Bentzels väg 54–56. Här stängs vattnet i november och beräknas släppas på igen en vecka före julafton.
Läs också Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.