Vattnet steg över Yvonnes storstövlar efter oväder i Kungshamn
Kvällstidningarna rapporterade om turister som fick fly sina husvagnar på Sotenäs campingplatser efter regnovädret, där det uppmättes över 100 millimeter regn på ett dygn. Men det var inte bara besökarna som drabbades. Nej, hos den kommunala hyresvärden Sotenäsbostäder gick larmet på natten. ”Vattnet stiger”. I Kungshamn var det områdena Mejselgatan och Väggabacken som drabbades värst. På Mejselgatan var det källarna som vattenfylldes. På Väggabacken steg vattnet i garagelängorna. Och på Bohus Malmön var det tre lägenheter som blev förstörda. Där har hyresgästerna tvingats flytta ut under tiden lägenheterna torkar ut och renoveras.
Tomas Reuterberg, vd för Sotenäsbostäder, säger att på Bohus Malmön har man lyckligtvis hittat ersättningsboende för de drabbade.
På Mejselgatan går avfuktarna på högvarv i källarna. De flesta hyresgästerna har röjt ur sina källarförråd.
– Det var bara att kasta allt som stod på golvet, säger Yvonne Hedberg.
Hon hade ändå varit förutseende och ställt en del av sina tillhörigheter på en lastpall.
– Men det förslog inte, säger hon. När vattnet steg till 40 centimeter så räckte det inte med en pall. Det hade nog behövts flera ovanpå varandra.
Yvonne berättar att hon inte kunde sova den där natten i juli när regnet slog till som värst.
– Jag kände att det här kan aldrig gå bra.
Och vid tretiden på natten bestämde hon sig för att gå ner i källaren och se hur det stod till. Husen på Mejselgatan har tidigare drabbats av översvämning när det regnat mycket. Det är kommunens dagvattennät som inte kan svälja för mycket nederbörd. Då trycks vattnet upp i brunnarna och in i källarna.
– Jag bara såg allt vatten, säger Yvonne och skakar på huvudet. Jag insåg att jag inte kunde göra något, men jag ringde till min granne, trots att det var mitt i natten. Vi gick ner igen och tittade på hur det såg ut. Sedan gick vi upp och drack en kopp kaffe.
När vattnet sjunkit undan kunde Yvonne konstatera att mycket i hennes förråd var vattenskadat, men hon är ändå tacksam över att det var källaren som blev översvämmad och inte lägenheten.
– Det är klart att det är tråkigt när grejerna blir förstörda, men när man ser hur andra drabbas så inser man ju att det ändå är ganska lindrigt för mig.
Hon skrattar lite när hon visar upp en jättestor kotte som klarat sig. Den tog hennes kompis med sig från en resa i USA.
– Den låg uppe på hyllan, så det klarade sig i alla fall, säger hon och med gott skratt. Men kläderna som hängde på hängare blev blöta nertill. Och en byrå som stod på golvet var genomblöt och luktade så illa att jag fick slänga allt.
– Vattnet som kom upp var ju inte det fräschaste, även om det inte var avloppsvatten, säger Yvonne.
Tomas Reuterberg säger att när han fick beskedet var det bara att rycka ut och försöka hjälpa till. Många i personalen var mitt uppe i sina semestrar. I Kungshamn på Mejselgatan hade källarna mellan 20 och 80 centimeter högt vatten. Värmepumparna, tolv stycken, var så illa skadade att det inte fanns varmvatten i lägenheterna på flera dagar.
– Det var inte lätt att lösa mitt i semestertiderna. Vi insåg snabbt att det inte gick att laga dem, men hyresgästerna måste ju ha varmvatten. Så nu har vi köpt in värmeaggregat som ger varmvatten tills vi får de nya värmepumparna installerade någon gång i september.
Han vill inte spekulera i hur stora kostnaderna blir efter översvämningarna, men det handlar om stora summor när allt ska räknas samman.
– Jag vågar nästan inte tänka på det, säger han.
Han är också självkritisk till hur man från bolagets sida skötte informationen de första dygnen efter översvämningarna.
– Ja, jag inser att vi var för dåliga där och inte gav tillräckligt med information till hyresgästerna. Vi brast lite där. Vi var bara tre på bolaget som var i tjänst när det hände och alla fokuserade på att lösa allt praktiskt. Under helgen hade vi ännu inte hunnit fått grepp om hur omfattande skadorna var och vad vi kunde informera om. Men om vi hade haft bättre sinnesnärvaro och tänkt efter ordentligt hade det varit mycket bättre att berätta för hyresgästerna hur läget var, att vi egentligen inte visste så mycket, men att vi jobbade så mycket vi kunde för att försöka hitta lösningar.
Nu gäller det också att se till att det inte händer igen.
– Ja, det är viktigt att hitta en lösning på det här problemen, både på Mejselgatan och på Bohus Malmön. Vi ska tillsätta en projektgrupp som ser över vad som krävs för att det inte ska hända fler gånger. Det finns backventiler som gör att vattnet inte kan pressas upp genom golvbrunnarna, men va-systemet är komplext och det är inte alltid det fungerar. Man vet ju också att naturlagarna är svåra att hantera.
Hyresgästerna har uppmanats att kontakta sina försäkringsbolag för att få ersättning den vägen för sina förstörda ägodelar. För hyresgästerna på Bohus Malmön som tvingats lämna sina lägenheter under renoveringsarbetena har vi lyckats lösa bostadsfrågan.
– Sedan jobbar vi vidare med hur andra frågor om ersättningar ska lösas, säger Tomas Reuterberg.