Annons

Ventilationsproblem hos 55 hyresgäster

Södertälje Problem med dålig ventilation, smuts och matos i lägenheterna. 55 av 69 hyresgäster i Västra Blombacka uppger att de har ventilationsproblem. Nu lovar förvaltaren på Telge Bostäder att felet ska åtgärdas.
Foto: Kenneth Samuelsson
Göte Thurgren, Helene Eriksson och Leif Wretander är trötta på att det kommer in smuts och matos i lägenheterna.

Telge Bostäder renoverade huset på Humlestigen 21-34 i Blombacka 2011 och bytte bland annat ventilationen. Men sedan dess har hyresgästerna klagat på att det blivit sämre.

Helena Eriksson säger att hon får torka bort smuts från karmar, runt ventiler och kryddhyllan varje vecka.
– Det kommer in jättemycket smuts, säger hon.

Läs ocksåÖvikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan"

Hon och hyresgästerna Göte Thurgren och Leif Wretander menar att många har hälsobesvär i huset, vanligast är förkylning, huvudvärk och hosta.
– Jag nyser så fort jag kommer hem men aldrig utomhus, säger Göte Thurgren.

Han och Leif Wretander har bott i huset i 40 år och är samstämmiga i sin kritik.
– Det är jättestor skillnad mot innan de byggde om, mycket sämre, säger båda.

Annons

Helena Eriksson och dottern Nathalie har besvär som förkylning, torrhosta och rinnande näsa
– Man kan bli förkyld, men inte vara dålig flera år i rad, säger Helena Eriksson som visar upp ett papper som visar att dotterns besvär inte beror på att hon är allergisk.

Läs ocksåHyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav"

Alla tre säger att de och flera andra har felanmält problemen till Telge Bostäder vid flera tillfällen men att det inte görs något. För att undersöka hur många som har besvär så genomförde hyresgästerna i december-januari en namninsamling och gjorde en enkät.
69 av de 96 hyresgästerna svarade och av dessa så beskrev 55 stycken att de hade problem med att det kommer in smuts i lägenheten, 45 stycken hade problem med att det kom in matos och 18 stycken hade dåligt utsug.
Enkätsvaren och namninsamlingen har skickats till Telge Bostäder, miljöförvaltningen i Södertälje och Hyresgästföreningen region Stockholm, men hyresgästerna säger att de inte har fått någon återkoppling från Telge Bostäder.

Tanja Malafouris började som förvaltare på Telge Bostäder med ansvar för husen Västra Blombacka under 2018. Hon säger att det har är något fel med husens ventilation.
– Men sedan en tid pågår en utredning för att få reda på vad som är fel så att vi kan åtgärda det.

Annons

Hur kommenterar du att flera hyresgäster säger att de inte har fått någon återkoppling från bolaget efter att de skickat in namninsamlingen?
– Jag vet inte varför det inte har skett, men det är jätteviktigt att de får reda på att vi försöker åtgärda felet, säger hon.

Läs ocksåTelge Bostäder höjer hyran med 5,95 procent – får extrahöjning för 2023

Enligt ventilationsprotokollet så är ventilationen godkänd. Men Miljöförvaltningen i Södertälje har inspekterat Göte Thurgrens lägenhet i december och ska vid kommande arbetsmöte besluta om hur de ska gå vidare i ärendet.

Läs också Mardröm för hyresgästerna när ventilationen byts ut: "Psykisk och fysisk terror" Ventilationen knäckte Cecilia – fick ha öppna fönster hela vintern

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.