”Vi har blivit dåligt behandlade av Lulebo AB”
Hyresgästerna som Hem & Hyra talat med är alla överens om att Lulebo AB kunde ha hanterat försäljningen av de 97 lägenheterna på Malmudden på ett bättre sätt.
Annons
– Vi hade önskat att de kunde ha varit så pass ärliga att berättat för oss att våra lägenheter skulle säljas, så vi fått en chans att använda upp de pengar som vi sparat i bofonden, säger en annan hyresgäst.
Anders Sandberg, VD, Lulebo AB anser inte att de gjort något fel i sitt agerande.
– Vi har följt alla regler helt efter regelboken. Styrelsen på Lulebo AB tog sitt beslut den 12 maj i år och samma dag gick vi ut med information till samtliga berörda hyresgäster, säger Sandberg.
Hyresgästerna håller inte med med om detta.
– Lulebo AB håller inne med 4,2 miljoner kronor som vi hyresgäster betalat till fonden. Vi anser att pengarna ska följa med lägenheten och inte med bolaget.
Detta anser Sandberg vara befängt.
– Den som säljer sin villa skickar inte med pengar som de har sparat till reparationer. Eventuella reparationer får ju den nye ägaren stå för. Om vi nu skulle ha renoverat hela beståndet så hade ju prislappen blivit en annan, anser Sandberg.
Vidare så anser Sandberg att de utfört alla de beställningar som hade inkommit innan försäljningen.
– Det går ju inte att komma i efterhand och begära reparationer från oss när vi inte längre äger fastigheten.
Hyresgästerna kommer att ta strid.
– Vi vill få detta prövat i domstol. Kan verkligen ett bolag bara ta pengar så här rakt av utan vidare, säger hyresgästerna.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.