”Vi har blivit idiotförklarade och överkörda”
I ett brev till förbundsstyrelsen i Hyresgästföreningens Riksförbund, radar Hyresgästföreningen i Nynäshamn upp kritik mot hur tjänstemännen på regionkontoret i Stockholm sköter sitt jobb.
Enligt Jonas Carlsson, ordförande Hyresgästföreningen Nynäshamn, har förhandlare gjort hyresuppgörelser utan att föreningen i Nynäshamn har fått information eller varit delaktig, revisorer har inte fått underlag inför revision och lokala hyresgästföreningar har inte fått årsmöteshandlingar i tid och när tjänstemän kontaktats har förtroendevalda idiotförklarats, enligt brevet.
Mest arg är han över att han hävdar att förhandlare slutit en överenskommelse som innebär att hyran i ett projekt med nyproducerade lägenheter ska höjas med två procent extra per våningsplan.
– Vi har kämpat jättelänge för att de som bor högre upp inte ska få högre hyra och så säger förhandlaren ja till det utan att fråga oss. Nu är risken stor att andra som bygger nytt vill ha samma extrahöjning, säger Jonas Carlsson.
I brevet står också att chefen för medlemsvärvarna inte svarat på mejl och att tjänstemän på regionkontoret skickat ut felaktig information till tre lokala hyresgästföreningar i Nynäshamn.
”Sedan Annika Billström tillsattes som tf regionchef har avståndet mellan oss som förtroendevalda och tjänstemännen bara växt och det så kallade förnyelsearbetet har fört Hyresgästföreningen tillbaka till en tjänstemannaorganisation”, skriver Jonas Carlsson och övriga i Hyresgästföreningen Nynäshamn som står bakom brevet.
Vid ett möte i februari framfördes kritiken till Annika Billström som skulle återkomma. Men den 11 mars väntade inte föreningen längre utan skickade brevet till förbundsstyrelsen.
Annika Billström, säger att hon borde ha återkopplat tidigare till Jonas Carlsson, men menar att sportlov och sjukdomar gjort att hon inte hunnit.
– Men jag har pratat med de personer som kritiseras i brevet och det som står där stämmer inte. Jag tycker det är ett häpnadsväckande språkbruk som används och hade önskat att han kontaktade mig och frågade varför återkopplingen dröjde istället för att gå ut så här, säger hon.
Annika Billströms bild av hur förhandlingarna, som ledde till att det lades på ett påslag på två procent per våningsplan, är en annan än den bild som målas upp av Jonas Carlsson.
– Den som förhandlade det säger att Jonas Carlsson har sagt ja till den höjningen, säger hon.
Hon tycker historien är trist och kommer att kontakta Jonas Carlsson för att reda ut vad som gått fel och vad frustrationen i brevet beror på.
– Vi på regionkontoret är inte ofelbara men rätt ska vara rätt. Vi måste sluta prata om varandra och prata mer med varandra, säger hon.
Tidigare har ordföranden i Hyresgästföreningen Botkyrka/Salem kritiserat hur tjänstemän på regionkontoret sköter sitt jobb, även där känner sig förtroendevalda överkörda av tjänstemän. Annika Billström, som driver ett förnyelsearbete inom Hyresgästföreningen region Stockholm, där ett av målen är att få tjänstemän och förtroendevalda att samarbeta bättre, tycker det som hänt är positivt.
– Det är bra att gamla surdegar kommer upp till ytan så vi kan lösa saker. Det är aldrig en persons fel att två träter och jag vill lösa problemen som finns och ser det som händer nu som ett symptom på hur den här organisationen mår, säger hon.