”Vi har upptäckt en hel del fel”
– Utgångspunkten är att rätt ska vara rätt och det här ska vi självklart rätta till. Vi är medvetna om att han har betalat för mycket och han ska ha pengar tillbaka, säger Greger Landstedt, vd för Subnova.
Håkan har betalat för mycket i hyra i två år. Hur har det här kunnat uppstå?
– Det har blivit något fel på vägen, hur det har gått till vet jag inte. Men det är inte ovanligt att man upptäcker fel i ett område som man tagit över. Vi sitter inte på systemet själva utan vi skickar våra underlag till Fastighetsägarföreningen. Problemet är att när det ska matas in en massa siffror så gäller det att det blir rätt.
Finns det fler än Håkan som kan ha fel hyra?
– I de flesta fallen är det nog rätt, men vi har upptäckt en hel del fel i Atrium. Det är åt båda hållen även sånt som blir till nackdel för hyresgästerna, förmåner som vi inte tagit betalt för.
Varför lämnar ni inte ut lägenhetsdeklarationerna?
– Det stämmer inte, det är en väldigt allvarlig anklagelse. Den som vill kan alltid begära fram sin deklaration hos oss.
Det har gått mer än ett år sedan Håkan påtalade fel med hyran. När får han tillbaka sina pengar?
– Så fort Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna(Subnovas ombud) är överens om hans nya hyra så kommer vi ordna detta omedelbart. Det är olyckligt att det dragit ut på tiden, säger Greger Landstedt.